skip to Main Content

Današnje poslovanje u mnogome zavisi od njegove vidljivosti na internetu. Iz ovog razloga bi svako želeo da zna kako rade pretraživači i kako se što bolje pozicionirati na njima. Vaše poslovanje zavisi od toga da budete vidljivi u pretraživačima. Svakako želelite da razumete ovu stvar koja ima toliko moći nad vašim uspehom.

Kako rade pretraživači i kako se određuje pozicija sajta u pretrazi?

Ali shvatiti kako rade pretraživači može biti zbunjujuće.

 

Kako rade pretraživači?

Postoji čitava grana industrije koja se zasniva na pokušaju da shvati na koje se načine i iz kojih razloga se web sajtovi rangiraju. Ali i informacije koje imamo su u neprekidnoj promeni, tako da je ovo jedna neprekidna trka, ali to svemu daje i neku draž.

Kada govorimo o pretraživačima svakako da je Google neprikosnoven na tržištu, pa će akcenat u našem tekstu biti upravo na njemu. Ne možemo da vam kažemo na koji način Google algoritam radi (niko ne može), ali možemo pružiti neke osnovne informacije o tome kako rade pretraživači, koje vam mogu pomoći u razjašnjavanju nekih stvari. Evo nekoliko glavnih stvari koje bi trebalo znati.

 

Koji je cilj pretraživača?

Prvo što treba shvatiti o tome kako rade pretraživači jeste da im je prioritet pružanje najboljih mogućih rezultata za ono što korisnici traže.

Kada su u pitanju organski rezultati pretrage, najslađi saobraćaj koji možemo da generišemo sa interneta, pretraživačima je stalo samo do ljudi koji pretražuju. Davanjem informacija koje su ljudima potrebne, pretraživači osiguravaju da će i ubuduće biti prvi izbor zadovoljnog korisnika. Svi smo svedoci koliko je Google dobar u ovome.

Kako rade pretraživači i kako se određuje pozicija sajta u pretrazi?

Taj primarni cilj vodi u sekundarni koji donosi profit kompanije: zarađivanje novca na oglasima. Preduzeća plaćaju da se oglašavaju na pretraživačima, jer znaju da ih ogroman broj ljudi koristi svakodnevno. Sve dok Google zadrži svoje korisnike zadovoljne oni će se vraćati, a Google oglasi će biti izuzetno profitabilni.

Prema tome, glavna briga pretraživača je kako osigurati da rezultati koje pružaju daju najkorisnije informacije za korisnički upit. E tu stvari počinju da se komplikuju.

 

Indeksiranje sajtova

Da bi pretraživač mogao da identifikuje pravi sajt za svaki mogući upit (ili da se što više tome približi) mora da ima evidenciju svih mogućih web stranica na mreži. Pri tome moraju i da razumeju šta ima na svakoj od njih. Da bi to postigli, pretraživači stvaraju ogroman indeks sajtova.

Kako rade pretraživači i kako se određuje pozicija sajta u pretrazi?

Ovaj indeks pokušava da identifikuje i organizuje svaki web sajt na način koji mu omogućava da poveže veze između ključnih reči koje se pretražuju i sadržaja na svakoj stranici. Povrh svega, mora biti u mogućnosti da dodeli određeni kvalitet različitim web stranicama koje pokrivaju istu temu. Pretraživači moraju to da utvrde na osnovu faktora koje mašine mogu da mere objektivno.

 

Šta su crawler-i?

Prvi izazov koji imaju pretraživači prilikom kreiranja indeksa je identifikacija svih sajtova koji su na internetu. Ovaj deo posla je na crawler-ima za indeksiranje. Svaki put kada crawler otkrije novu stranicu, on je indeksira i prikuplja sve relevantne informacije na njoj potrebne za indeks pretraživača. Kada je ta stranica dodata u indeks, crawler koristi svaki link na toj stranici kako bi pronašao eventulne nove stranice za indeksiranje.

Kako rade pretraživači i kako se određuje pozicija sajta u pretrazi?

Vlasnici sajtova mogu da ubrzaju ovaj proces postavljanjem Sitemap-a i korišćenjem internih linkova.

 

Algoritam pretraživača

Drugi izazov indeksa pretraživača je mnogo složeniji: dodeljivanje adekvatne vrednosti svakom sajtu pojedinačno. S obzirom na neverovatnu količinu podataka na mreži i ogromnom broju sajtova koji se svakodnevno postavljaju, ovaj zadatak je sve samo ne lak. Kako pretraživač odlučuje koju će poziciju dati kom sajtu?

Kako rade pretraživači i kako se određuje pozicija sajta u pretrazi?

Ovde na scenu stupa algoritam pretraživača. Inženjeri u svakoj od velikih kompanija pretraživača proveli su nebrojene sate razrađujući komplikovan algoritam, koji koristi brojne faktore za dodelu relativne vrednosti sajtovima i web stranicama.

 

Faktori rangiranja

Iako postoji mnogo različitih faktora koji tačno određuju zašto će se neka stranica pozicionirati na neku poziciju, mnogo više nego što ovde možemo da sumiramo i više nego što zna i najveći SEO stručnjak, ipak postoje saznanja o nekim od najvažnijih faktora rangiranja koje Google i drugi pretraživači uzimaju u obzir:

  • Linkovi su najvažniji faktor rangiranja, posebno spoljne veze (linkovi koji upućuju sa jedne stranice na drugu), jer svaki put kada se drugi web sajt poveže na vaš, on Google-u signalizira da na stranici na koju se povezuje postoji nešto autoritativno i vredno pažnje. Iako je svaki od faktora važan, određivanje rangiranja zasnovano je pre svega na broju i kvalitetu linkova koji upućuju na taj web sajt.
  • Starost sajtova – Stariji sajtovi se uglavnom smatraju pouzdanijim i autoritativnijim od novih.
  • Ključne reči – Pretraživači uvek pokušavaju da daju najrelevantnije rezultate, pa traže pojmove na stranici povezane sa upitima osobe koja traži. Što više koristite povezane ključne reči, to više dajete signal pretraživaču da je vaš sadržaj relevantan.
  • Upotrebljivost na mobilnim uređajima (Mobile usability) – Google prednjači u upotrebi Mobile usability-ja kao faktora rangiranja. Ako vaš sajt nije optimizovan za upotrebu na mobilnim uređajima, to bi moglo naštetiti rejtingu i rangiranju
  • Brzina stranice – Ljudi su nestrpljivi, a isto tako ipretraživači. Stranica koja se sporo učitava biće zbog toga niže rangirana.
  • Podaci o ponašanju korisnika – Google prati šta ljudi rade kada dođu na sajt. Ako neko klikne na stranicu i odmah ode sa nje (Bounce rate), to je signal da stranica nije pružila ono što se tražilo. Ako umesto toga korisnici provedu vreme na stranici ili čak odu na različite stranice na sajtu kada dođu, onda to pokazuje Google-u da web lokacija pruža određenu vrednost.

 

Google i drugi pretraživači pružili su neke informacije o faktorima rangiranja koje koriste, ali oni generalno ćute o tome kako rade njihovi algoritmi, jer ne žele da ljudi pokušavaju da manipulišu rezultatima pretrage. 

 

Za još zanimljivih edukativnih tekstova posetite naš blog i pronađite ono što vas zanima.

Kako rade pretraživači i kako se određuje pozicija sajta u pretrazi?

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer