skip to Main Content

Od kako je Mark Zuckerberg izjavio da će Facebook algoritam staviti akcenat na “značajne interakcije” sa prijateljima i porodicom više od sadržaja koji je vezan za stranice i brendove, on je postao i strožiji nego ikad prema organskom reach-u. Ali i pored toga, Facebook je i dalje najveća društvena mreža na svetu (ili kako mi iz Digitizera volimo da kažemo – veliki brat). Zato je poznavanje funkcionisanja Facebook-ovog algoritma ključna stvar za vašu Facebook marketing strategiju.

Dalje u tekstu ćete saznati:

  • Kakvom sadržaju Facebook daje prioritet na News Feed-u
  • Kako novi algoritam iz 2018. utiče na brendove na Facebooku
  • Šta znači pojam “Značajne interakcije”
  • Koji su to saveti za povećanje organskog reach-a na Facebooku

Kako Facebook-ov algoritam radi u 2018?

Od 11. januara 2018. Mark Zuckerberg je objavioda će Facebook promeniti svoj algoritam na News Feed-u kako bi sadržaj koji je vezan za prijatelje, porodice i grupe bio prioritetniji od ostalih.

Dok mi sve to pokušavamo da istražimo kako i na koji način funkcioniše, on je izjavio sledeće: „Manje ćete vidjati sadržaj koji je vezan za biznise, brendove i medije. A sadržaj koji je javan držaće se istog standarda – treba da podstakne značajnije interakcije izmedju ljudi.“

Zuckerberg je naveo, „da usluge koje pruža Facebook ne treba da budu samo za zabavu već i za dobrobit njihovih korisnika“, kao opravdanje za promenu, priznajući da firme, biznisi i brendovi treba da rade mnogo više nego ranije kako bi privukli pažnju korisnika ili kupaca.

Mnogi brendovi i firme su sa pravom reagovali na ovakvu izjavu brižljivo i sa strahom. Iako organski reach opada konstantno već neko vreme, „veliki brat“ Facebook to nije javno priznao još uvek.

Srećom, Facebook je izneo nekoliko trikova o tome šta brendovi treba da rade kako bi dolazili do većeg broja svojih korisnika na platformi.

Šta su „značajne interakcije“?

Idemo redom. Facebook više ne zanima koliko vremena korisnici troše na njihovoj platformi, već da li je to vreme „kvalitetno“.

Ovo je velika stvar jer se većina društvenih mreža, uključujući i Facebook, tradicionalno takmiče za povećavanje dužine provedenog vremena na njihovim platformama. Što su duže korisnici na platformi, to bolje. I to je jedno od glavnih merila popularnosti odredjene platforme.

Jedan od načina na koji Facebook meri kvalitet je preko popularizovanja odredjenih akcija, koje posmatra kao “značajnije” od drugih.

Novi Facebook algoritam daje prioritet aktivnijim interakcijama preko komentarisanja i sherovanja i ideja je da umesto pasivnog skrolovanja News Feed-a i povremenog zaustavljanja kako bi lajkovali sliku ili članak, korisnici budu inspirisani da se uključe u razgovore.

Takve vrste “značajnijih” interakcija, doprinose kvalitetu provedenog vremena na platformi i (verovatno) pomažu Facebook-u da se vrati starim korenima kada je bio mreža koja se prvenstveno koristi za povezivanje sa prijateljima i porodicom.

U nastavku možete saznati koje sve to interakcije facebook vidi kao “značajnije”.

Najvažniji faktori za Facebook-ov algoritam

1. Komentari

U svom saopštenju, Zuckerberg je napisao: Stranice koje objavljuju postove na koje ljudi uglavno ne reaguju ili ne komuniciraju, mogu očekivati najveći “pad“.

To znači da brendovi treba da kreiraju kvalitetan sadržaj koji će biti usmeren na pokretanje komunikacije medju korisnicima. Zato treba postavljati pitanja u objavama i pisati o relevantnim temama u pravo vreme, o kojima će korinici imati neko mišljenje.

Poenta je u tome što će korisnici tada videti one postove koje njihovi prijatelji i porodica komentarišu.

2. Reakcije

Ako korisnik izdvoji malo vište vremena da umesto lajka ostavi srce na objavi, to znači da će vaš sadržaj dobiti mali boost na News Feed-u. Isto je kao i u životu, poljubac je nešto mnogo više od onoga „svidjaš mi se“.

Isto važi i za reakcije na Facebook-u. On želi da vidi da se te reakcije koriste.

3. Odgovori na komentare

Facebook algoritam ne samo da daje prednost komentarima, već i odgovorima na komentare. Zuckerberg smatra da je pokretanje komunikacije najvažnije u novom algoritmu, a to znači da treba da objavljujete sadržaj koji će inspirisati korisnike da označavaju svoje prijatelje i pokreću komunikaciju.

4. Sherovanje linkova prijateljima preko Messengera

Ako korisnik deli odredjeni sadržaj na svoj zid, to je sjajno. Ali ono što je još bolje je da potroši malo više vremena kako bi poslao taj sadržaj prijatelju (ili grupi prijatelja) preko Facebook Messengera.

Od svih „značajnih interakcija“ koji su ovde navedeni, ovo je možda i najznačajnije jer šta bi bilo bolje: Da prijatelj samo podeli neki sadržaj na svom zidu ili da ga pošalje prijatelju kako bi ovaj uživao u njemu ili kvalitetno proveo vreme (kako kaže Zuckerberg)?

5. Angažovanje korisnika deljenjem sadržaja

Iako je sherovanje posta popričično aktivna interakcija, u poredjenju sa ostalim, Facebook je otišao i korak dalje. Jednostavno to nije dovoljno i vaša objava koja je podeljena treba izazove “reakciju” korisnika kako bi imala prioritet u algoritmu.

Ostali signali koji su biti za Facebook News Feed

Prethodnih 5 navedenih faktora su najvažniji ali to ne znači da se Facebook algoritam samo njima bavi. U daljem tekstu možete saznati koji su to manje važni faktori ali ih ipak vredi napomenuti.

  • Prosečno provedeno vreme na sadržaju 

Ovo upravo znači to što ste pročitali. Što više vremena korisnici potroše na odredjeni sadržaj, to je bolje.

  • Vreme objavljivanja sadržaja 

Vaš sadržaj će sigurno više biti primećen ako ga objavite u ono vrema kada su vaši korisnici u najvećem broju na platformi.

  • Tip objave 

Da li je vaš post običan status, fotografija, link, video, video uživo ili možda carousel ili canvas.

  • Potpunost (sredjenost) stranice

Što je više tabova/polja popunjeno na stranici to je bolje. Ovo znači da Facebook i vaši korisnici posmatraju ozbiljno vašu pojavu na Facebook-u.

  • Koliko je objava informativnog karaktera 

Facebook je naglasio još 2016. da algoritam voli informativne objave. Ali to informativno je individualnog karaktera. Za neke to informativno može značiti objavljena vest, za neke objavljena zanimljiva informacija, a za neke odredjeni trač. Nepoznato je da li se to promenilo u novom ažuriranju algoritma 2018.

Postoji verovatno još dosta sitnih detalja koji mogu da doprinesu vašoj boljoj vidljivosti na News Feed-u ali ovo su najvažniji za koje znamo trenutno.

8 saveta za povećanje organskog reach-a na Facebook-u

1. Koristite video sadržaj, a posebno live video

Novi Facebook algoritam i dalje favorizuje video sadržaje, ali je live video još važniji. Zuckerberg kaže da live video dovodi do diskusije medju korisnicima, odnosno da on u proseku ima šest puta više interakcija od običnog video sadržaja.

To znači da ako do sada niste koristili live video, trebalo bi da počnete što pre.

National Geographic je odradio odličan posao uvodjenjem live videa u svoju strategiju. Objavljuju 70 live storija mesečno i dostižu preko milion gledalaca, često dovodeći gledaoce na „živi safari“ u džungli.

2. Izbegavajte da pozivate korisnike na interakciju

Možda će biti iskušenje da probudite algoritam, pozivajući korisnike da komentarišu ukoliko im se svidja vaš sladoled npr, ali to korisnici ne vole i to ne treba da se radi.

Pored toga, Facebook kaže da takvi pozivi na interakciju i takvo komentarisanje nije smisleno i da će algoritam nastavititi da “guši” takve objave na News Feed-u.

3. Gradite community preko Facebook grupa

S obzirom da Facebook grupe funkcionišu na stalnom angažovanju članova, ova marketinška taktika može značajno da vam posluži. U grupama ljudi često komuniciraju u vezi javnog sadržaja, a lokalne firme se povezuju sa svojim korisnicima tako što objavljuju odredjeni sadržaj i kreiraju dogadjaje.

Popularna kanadska kompanija za negu kože Deciem je sjajan primer kako neki brend koristi Facebook grupe. U grupi DECIEM ENTHUSIASTS korisnici dele sadržaj koji ima se svidja, raspituju se, komentarišu, traže savete i prate najnovije vesti iz kompanije.

4. Nastavite sa stvaranjem kvalitetnog sadržaja koji odgovara vašoj publici

Ovo je najvažniji savet na ovoj listi. Sve u vezi značajnih interakcija se svodi na kreiranje kvalitetnog sadržaja koji ljudi ustvari vole da vide. A kako da znate šta ljudi vole da vide? Istraživanjem vaše ciljne grupe, anketama i stalnim proveravanjem analitike.

Kvalitetni sadržaj bi već trebao da budi emocije kod vaše publike, ali slike i opisi slika su veoma važni za pokretanje interakcije.

Još jedan način da podstaknete publiku na interakciju je postavljanjem pitanja za koja mislite da mogu biti interesantna za vašu publiku.

Bez obzira na veličinu vaše firme, kvalitet objavljivanja, sadržaj koji je nastao iz strategije, treba da bude kičmeni stub vaše Facebook kampanje, a ostalo će doći na svoje.

5. Investirajte u budžet za oglase

Poznato je da organski reach već godinama opada, a ako ste došli dovde sa čitanjem, verovatno ste već isprobali Facebook oglase.

Ali sada, kada Facebook algoritam depopularizuje sadržaj brendova i firmi, veštine korišćenja Facebook oglasa važnije su vam nego ikad. Firme treba da znaju kako da dopru do ciljne grupe i na pravi način iskoriste uložen novac za reklamu.

Ako vam zatreba pomoć u kreiranju Facebook oglasa, strategije i sadržaja, Digitizer može da vam pomogne u svakom pogledu.

6. Povežite se sa Facebook influenserima

Zamislite influensere, kao obične ljude poput vas (što zapravo i jesu) koji imaju veliki broj fanova na društvenim mrežama jer su naporno radili da steknu njihovo poverenje. Objavljivanje vašeg sadržaja, preko nekog infulensera, podrazumeva povećanje interakcija za vaš proizvod ili uslugu jer publika influensera verovatno podržava i veruje u ono što taj influenser radi ili promoviše.

Ali budite uvereni da strategija i sadržaj koji ste kreirali moraju da predstavljaju glavni pokretač svih ovih saveta.

7. Lokalizujte vesti koje objavljujete

Facebook je nagovestio da če lokalne vesti biti prioritetnije od ostalih. Ovo je odlično za firme koje već rade na lokalnom nivou ali i ne tako dobro za one koji rade na globalnom nivou. Promovišite dogadjaje u odredjenom gradu ili objavljujte priče koje imaju veze sa odredjenim regionom. Postoji mnogo načina za pravilno korišćenje i kreativnost sa ovim savetom.

8. Podstičite vašu ciljnu grupu da prati vašu stranicu

Jedina stvar koja se menja već dugo na Facebook-u u News Feed-u je mogućnost da korisnici vide vaše objave na prvom mestu, odabirom opcije “See First”.

Ovi saveti su korisni za objavljivanje sadržaja na svim društvenim mrežama, ne samo na Facebook-u. Kao i uvek, nema razloga da se bojite promena koje donosi Facebook algoritam ako ste već posvećeni kvalitetnom kreiranju strategije i sadržaja i kvalitetnim tretiranjem vaše publike.

Facebook algoritam radi na tome da korisnicima najviše prikazuje sadržaj koji im se svidja, pa se zato potrudite da vaša publika voli ono što radite na društvenim mrežama. Zato vam treba posebna optimizacija i posvećenost u radu, koju Digitizer svakodnevno ispoljava u korist svojih klijenata. KONTAKTIRAJTE NAS I UVERITE SE.

Made by Mladen Radosavljević – Senior Account Manager @Digitizer

Back To Top