Skip to content

Mockup u grubom prevodu na srpski jezik znači „maketa“, ali u grafičkom i veb dizajnu u glavnom se zadržao engleski izraz. U početku je osmišljen kako bi klijentima olakšao vizuelizaciju određenih grafičkih projekata u pogledu tekstura, oblika i dimenzija. Međutim, kako su dizajneri svoj rad počeli da dele na internetu, mockup je postao mnogo više od toga, pa slobodno možemo reći da je prezentacija dizajnerskih rešenja nezamisliva bez njega.

Šta je mockup u grafičkom dizajnu?

Oduvek se težilo da se klijentima prezentuje što jasnija slika o tome kako će, na primer, njihov logo izgledati kada jednom počnu da ga primenjuju na vizit kartama, memorandumima, proizvodima ili reklamama. Takav pristup u mnogome pomaže da klijenti budu odlučniji prilikom izbora grafičkog rešenja koje im najviše odgovara. Zato je izrada uzorka ili prototipa sastavni deo dizajna od samog početka.

Ipak, kako je izrada probnih primeraka pravi logistički poduhvat, često i neisplativ u vremenskom i finansijskom smislu, dizajneri su osmislili mockup kao alternativno rešenje. Grafički prikaz koji prezentuje kako će izgledati finalni proizvod nakon primene vašeg dizajna. Ova metoda se  pokazala prilično efikasnom, mockup je nastavio da se razvija kao samostalna oblast dizajna sa karakterističnim stilovima, trendovima i normama. Ekspanziju mockup dizajna dodatno je olakšala primena Adobe aplikacija, internet i lako share-ovanje datoteka, pa se promenila i ciljna grupa. Osim za prezentaciju klijentima, ciljna grupa su postali i sami dizajneri, pa se na specijalizovanim sajtovima za pronalaženje fotografija i ostalih grafičkih elemenata nude i mockup-ovi.

what-is-mock-up-mockup

Ovakvu tezu dodatno potvrđuje i činjenica da se na tržištu pojavljuje sve više kompanija koje angažuju čitave timove dizajnera da kreiraju isključivo mockup-ove.

Shodno nameni i potrebama, razlikujemo nekoliko tipova mockup dizajna.

 

Tekstura

Mockup bi trebalo da bude jednostavno grafičko rešenje koje je u potpuno drugom planu u odnosu na sam projekat. Zato se često koriste jednostavna rešenja odnosno teksture papira, drveta, kože, metala ili betona sa primenom efekata na dizajn koji simuliraju štampu, blindruk otisak ili gravuru. Ovakva rešenja se najčešće koriste za prezentaciju logotipa, vizit karti i sl.

what-is-mock-up-texture

Fotografija

Sa druge strane mockup može biti i lifestyle scena, koja osim grafičkog prikaza dizajnerskog rešenja ima i rekvizite ili ljude koji dodatno objašnjavaju ili naglašavaju delatnost na koju se proizvod ili usluga odnosi. Možete kreirati i scenu kojom se jasno obraćate određenoj ciljnoj grupi.

Na primer, ukoliko je vaš klijent kompanija koja se bavi proizvodima ili uslugama vezanim za kafu, pored samog dizajna ukomponovaćete i zrna kafe, šoljice, džezvu ili ljude koji zadovoljno ćaskaju i piju kafu.

what-is-mock-up-photography

Mockup scene se kreiraju za većinu grafičkih proizvoda, od logotipa, preko plakata i bilborda, pa sve do dizajna ambalaže. Ovakva grafička rešenja jednostavno mogu nositi i mnogo više informacija, pa utiču i na kreiranje atmosfere oko samog brenda ili proizvoda. Zato ne čudi da se često koriste i za vizuale na društvenim mrežama.

 

3D model

Ovakvi Mockup-ovi se uglavnom koriste za dizajn ambalaže. Osim estetike i prikaza gotovog proizvoda možete uočiti i nedostatke koje možda niste predvideli prilikom kreiranja na ravnoj površini, pa će vaš dizajn zahtevati korekcije u vidu promene pozicije ili dimenzija grafičkih elemenata.

what-is-mock-up-3d-model

Tipografija

Trendovi i stilovi tipografije za kreiranje plakata, banera, vizuala na društvene mreže ili videa su različiti od onih sa kojima se susrećemo kod logotipa i vizit-karti. Primenom senki, tekstura, 3D teksta ili parterna na osnovnu tipografiju učiniće određeni tekst uočljivijim i efektnijim za vaše klijente. Iz tog razloga na internetu možete pronaći gotove mockup-ove za tekst i time skratiti proces dizajniranja. Trebalo bi da vodite računa da ne preterate sa efektima, jer u suprotnom vaš tekst neće biti čitljiv i može izgledati „jeftino“.

Ne postoji pravilo po kome se morate držati samo jednog od pomenutih tipova mockup dizajna. Vrlo često ćete biti u situaciji da kombinujete dva ili više njih.

what-is-mock-up-tipography

Što se tiče UX i UI dizajna mockup je bio prilično važan za izradu veb sajtova i aplikacija, ali je sada već prevaziđen sa razvojem alata kao što su Figma, Adobe XD ili Sketch, o njima smo detaljnije već pisali ovde.

Među najboljim sajtovima za download mockup-ova svakako su Freepik, Graphicbuger, Mockupworld, Pixeden, Placeit, Mockupcloud i drugi ali se to neprekidno menja.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer

Od kada sarađujete sa kompanijom Digitizer?
Od 2017. godine. sarađujemo sa Digitizerom. Izuzetno precizna i profesionalna saradnja. Vidmo rezultate, a s obzirom na industriju u koju smo uključeni, puno toga zavisi od marketinga koji Digitizer radi. Rezultati se najbolje vide u količini ljudi koja se javi na intervju. Svaki put kada bih nešto sugerisao, Digitizer tim obavezno uvede izmene u prezentaciju. Naravno da ih preporučujem. Vec su preporučeni.

Filip Slijepcevic
Poente Tehcnical
Rating: 10

Od 2020. godine sarađujemo sa Digitizerom. Saradnja je divna i komunikacija opuštena: zahtev dočekaju za razumevanjem i ispunjavaju ekstremno brzo. Kao merljive rezultate vidimo povećan obim posla. Apsolutno i uvek imam slobodu da ovom timu sugerišem svoje mišljenje. Stalno ih preporučujem.

Lenka Jakimovska
Chicago Waffles
Rating: 10

DermaVille ordinacija sarađuje sa Digitizerom od 2023. godine i mislim da su veoma profesionalni. Sve pohvale. Od konkretnih rezultata vidimo više poseta ka našem sajtu. Da, rado preporučujemo Digitizer!

Danijela Ljubojevic
DermaVille
Rating: 10

Sa Digitizerom radimo od 2019. godine, dakle više od 5 godina. Izuzetno sam zadovoljan brzinom kojom se odgovara mojim nalozima poslatim Digitizer timu. Konkretan rezultat saradnje sa Digitizerom je da mi je web stranica uvek sređena i blagovremeno ažurirana. Sloboda sugerisanja rešenja i razmena mišljenja je od samog početka važila u mom odnosu sa Digitizerom i to je osnova naše saradnje koja postoji i danas posle 5 godina saradnje. Apsolutno bih preporučio drugim kompanijama usluge Digitizera, i to i činim uvek kada mi se ukaže prilika.

Dino Jusufovic
Jusufović & Partners
Rating: 10

S kompanijom Digitizer saradjujemo duže od 5 godina. Saradnja je vrlo pozitivna i produktivna, dobro organizovana i dovodi do postizanja uspeha. U našoj saradnji s Digitizerom vidimo konkretni napredak, posebno u povećanju broja pratilaca na društvenim mrežama, kvalitetnim objavama i korisnim sugestijama za bolju vidljivost naše kompanije. Imamo slobodu da izrazimo svoje mišljenje i sugestije, a Digitizer tim to veoma poštuje i uzima u obzir. Otvoreni su za preporuke i zajedničkim snagama radimo na unapredjenju saradnje. Vrlo rado preporučujemo kompaniju Digitizer. Digitizer tim je divan, saradljiv i uvek odgovori na sve naše zahteve u što kraćem roku.

Marijana Kuzmanovic
Sineks Medical
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od, mislim, samog osnivanja firme Digitizer 2014. god. Divna, dugogodišnja saradnja u kojoj nam tim Digitizera uvek izlazi u susret da ispuni sve naše zahteve u rekordnom roku. Divne ideje i veoma ljubazni saradnici. Sarađujući s Digitizerom uspeli smo da naš sajt podignemo na viši nivo, na društvenim mrežama veči broj ljudi koji nas prati i veći broj klijenata u našim maloprodajnim objektima. Osećam slobodu da Digitizeru sugerišem svoje mišljenje oko saradnje i oni to uvažavaju. Digitizer je kompanija koju preporučujem svima koji žele ozbiljne saradnike. Predivan kreativan tim koji osluškuje vaše potrebe i želje i pretvori ih u stvarnost.

Mira Suhanski
Parfimerija Diva
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od 2021. godine i pokazali su kao tim da su jako odgovorni, pouzdani i stručni. Pružili su nam profesionalan odnos od starta saradnje sve do danas. Rezultati su konkretni i merljivi. Preporučujem!

Slobodan Stamenkovic
Info Point
Rating: 10

Egrokorr trade i Digitizer sarađuju malo više od 5 god. Naše iskustvo je u jednoj reči: ODLICNO! Konkretne rezultate koje vidimo su mnogo veca posećenost sajta, samim tim i puno novih klijenata. Odavno ih preporučujem i nastaviću!

Marija Perovic
Egrokorr Trade
Rating: 10

Sarađujemo sa kompanijom Digitizer od 2015. godine. Prepoznali smo da su dostupni, ljubazni, spremni za saradnju. Konkretno smo najzadovoljniji sa uslugom Google ads – povećan nam broj poziva direktno sa website-a. Saradnja je korektna i jako smo zadovoljni. Preporučila bih i već preporučujem Digitizer svim kompanijama kojima trebaju njihove usluge.

Bojana Kralj
Message Advertising
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od 2018. godine, od našeg osnivanja. Smatram dosadašnju saradnju savršenom, sa izuzetnim rezultatima. Digitizer rado i uvek preporučujem svim kompanijama.

Igor Vidovic
AirSoft Polygon
Rating: 10

Digitizer i Bianconerri oduvek sarađuju. Fenomalna komunikacija i saradnja, a vidimo rezutlate kao što bolje nalaženje i bolji pregled naše web stranice. Vrlo rado preporučujem usluge Digitizera svima.

Sanja Topic
Bianconeri - Sanja Topic
Rating: 10

Sarađujemo odlično duže od godinu dana i rezultat je povećanje klijenata. Rado preporučujem Digitizer kompanijama.

Olivera Radivojevic
Olja Beauty
Rating: 10

ompanija: Iskra sarađuje sa kompanijom Digitizer oko 3 godine. Naše dosadašnje iskustvo je besprekorno, preko svih očekivanja!!! Rezultati su više nego vidljivi. Apsolutno se dogovaramo oko svega, to je jedini način da se postignu vrhunski rezultati. Naravno, uvek ih preporučujemo.

Miljan Rajovic
Ordinacija Iskra M
Rating: 10

Sarađujemo od 2018. godine i koristimo njihovo znanje i iskustvo i uspeli smo da povećamo i vidljivost na mrežama i online prodaju. Uglavnom me razumeju. Uvek su dobra preporuka.

Jelena Simonovic
Baby Plaza
Rating: 10

Sign Up Now.

Follow.

Chat.

Contact Form.

    ime i Prezime*
    Email*
    Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
    Broj mobilnog telefona
    Kompanija/Organizacija*
    Website
    Šta je potrebno Vašoj kompaniji/organizaciji?
    Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
    Koje rezultate želite da postignete?


      ime i Prezime*
      Email*
      Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
      Broj mobilnog telefona
      Kompanija/Organizacija*
      Website
      Kog datuma želite da zakažete sastanak?
      U koje vreme?


        ime i Prezime*
        Email*
        Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
        Broj mobilnog telefona
        Kompanija/Organizacija*
        Website
        Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
        Koje rezultate želite da postignete?


        Mobile & Mail.

        Linkovi.