Skip to content

Onog trenutka kada ste odlučili da napišete nešto i to objavite u javnost, bilo da dizajnirate vizuelni identitet, website, mobilnu aplikaciju, ambalažu, plakate, brošure… pa čak i natpise na izlogu prodavnice ili radionice neizostavno je da ćete se susresti sa jednim od najvažnijih grafičkih elemenata, tipografijom.

Često razmišljamo o “snazi” pisane reči, da zanemarujemo kako je nešto napisano odnosno kakav ton, atmosferu ili emociju dizajn daje toj reči ili rečenici. Dakle ne zanemarujte vreme koje ćete posvetiti onome što želite da kažete i na koji način ćete to ispratiti dizajnom.

Kada smo već pomenuli koliko je tipografija, ili jednostavno rečeno izbor fonta važan bilo bi dobro da napomenemo i šta sve treba da znate o tome.

natpis na engleskom upečatljivom tipografijom

Tipografija je mnogo više od izbora fonta

Najkraće rečeno, tipografija je kreativno oblikovanje uz pomoć slaganja slova i teksta tako da sadržaj bude čitak, jasan i vizualno privlačan čitaocu.

Tipografija uključuje stil, izgled i strukturu fonta koja kod čitaoca izaziva određene emocije i na pravi način prenosi značenje teksta.

 

Fun fact:

Za tipografiju se može reći da datira još iz doba razvoja štampe. Pre digitalnog doba, tipografija ili slovoslaganje je bio ozbiljan zanat povezan sa knjigama i štampanjem novinama. Prvi primer svakako može biti Gutenbergova Biblija od koje je ovakva inovacija i pokrenuta, a interesantno je da je tada korišćena “Textura”. Font koji vrlo lako možete pronaći i danas na internetu.

 

Ipak ako se vratimo na sadašnjost…

Sa razvojem interneta i grafičkih programa naravno da je došlo i do ubrzanog razvoja tipografije tako da današnji dizajneri granicu u izboru fontova i stilskih tipova mogu samo pronaći u okviru svoje kreativnosti.

Naravno da je tipografija danas mnogo više od jednostavnog izbora dobrog fonta.

Dobra tipografija ne samo da će poboljšati vizuelni efekat već će korisnici početi da povezuju font sa vašim brendom. A čitljivost i preglednost može pomoći da se klijenti osećaju prijatno i samim tim često vraćaju na vaš website ili proizvod.

Danas kada je vreme dragoceno ljudi jednostavno izbegavaju da čitaju kompletan sadržaj, pa je izuzetno važno da postavite i hijarahiju uz pomoć tipografije kako bi najvažnije informacije lako zapale za oko korisnicima koji samo “preleću” pogledom preko teksta.

nazivi osnovnih grupa slova ispisani crnim fonotom na žutoj pozadini

Koji su osnovni elementi tipografije?

  1. Tip slova (typeface) i font

Osnovna razlika između tipa slova i fonta je u tome što tip određuje familiju fonta, a sam font njegovu “težinu”, odnosno da li je u pitanju Light, Narrow, Oblique, Bold, Italic, Regular ili Black. Osim po nazivu tip slova možemo razlikovati i u tri osnovne grupe (Serifna, Sans-serif, Script i Dekorativna)

 

  1. Kontrast

Slično kao i kod Hijararhije uz pomoć kontrasta može se razdvojiti koji su naslovi, podnaslovi ili pasusi “važniji” od nekih drugih. Odnosno delovi teksta za koje nam je važnije da ih čitalac uoči pre nekih drugih.

 

  1. Konzistencija

Među dizajnerima postoji pravilo, za koje kao i kod svih drugih dizajnerskih pravila uopšte nije nužno da ih poštujete, a to je da ne treba koristiti više od tri tipa slova, odnosno typeface-a. Time ćete izbeći veliku zbrku u vašem tekstu.

 

  1. Margine, međuslovne i međuredne beline

Za samu preglednost teksta, odnosno čitljivost jako je važno da ostavite slovima, redovima, pa i pasusima prostora da “dišu”, a opet naći meru i u tome ne preterivati.

 

  1. Poravnanja (Alignment)

Poravnanje teksta može biti po levoj ili desnoj strani, poravnanje po obe strane ili centralizovano

 

  1. Boja

O bojama smo već dosta pisali, a teško da ćemo moći sve da objasnimo u par rečenica, pa bi valjalo pogledati neki od naših prethodnih tekstova: Šta su šeme boja ili Šta nam govori boja logotipa.

 

  1. Hijerarhija

Skoro kao tačka ili zarez u tekstu, vizualno je važno razdvojiti šta su naslovi, šta podnaslovi, a šta tekst. Najbitnija je razlika u veličini fonta.

natpis milk na engleskom jeziku belim slovimana plavoj pozadini

E sad, pitanje koje se samo nameće nakon ovoliko teorije jeste sama praksa, odnosno kako ćete se odlučiti za tipografiju koja najviše odgovara vama?

Možda treba početi od toga kako želite da se vaši čitaoci osećaju. Odnosno kao što pomenusmo s’ početka kakav ton želite da date tekstu. Sigurno da nećete koristiti serifna crno bela slova za dečiju igraonicu, kao što nećete koristiti dekorativna koloritna slova za advokatsku kancelariju.

Takođe treba voditi računa o funkcionalnosti teksta, jer poslednje što želite jeste da čitaoci lutaju po vašem sajtu ili aplikaciji gde sledeće da kliknu. Isto tako dizajneri početnici, često previde koji fontovi su web browser friendly. U tom slučaju najbolje je odigrati na sigurno i izabrati neki od Google fonts.

Osim kod website-ova i mobilnih aplikacija u današnje vreme, tipografija je veoma važna i presudna komponenta i kod izrade logotipa. Neka od najboljih rešenja dobijena su upravo primenom “clever” tipografije. Zato i čudi činjenica da je tipografija jedan od najvažnijih, a ujedno i najpodcenjenijih grafičkih elemenata.

Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer

Follow.

Sign Up.

GoodLinks.