skip to Main Content

U jeku borbe za što veću zaštitu ličnih podataka na internetu mnoge kompanije pokušavaju da korisnicima ponude što sigurnije usluge. Mozila je, na primer, istupila sa novim Firefox 86 koji pruža totalnu zaštitu od kolačića. Naravno Google nije stajao po strani i pokrenuo je jednu mnogo širu inciijativu po ovom pitanju. Google je svoju zamenu third-party kolačića raspodelio između oglašivača i korisnika, što može dovesti do zabrinutosti sa obe strane. Kompanija je najavila da će njene oglase pokretati jedna od njenih inicijativa za zaštitu privatnosti, nazvana Federated Learning of Cohorts (FLoC). FLoC je deo Sandbox inicijative koja je najavljena kao način da se umanji dosadašnje neželjeno praćenje, uz istovremeno omogućavanje ciljanja oglasa u Google-ovom pregledaču Chrome

Da li će FLoC da promeni oglašavanje kakvo poznajemo?

Google je prvi put najavio Sandbox kao rešenje za privatnost još 2019. godine, kao planiranu zamenu za kolačiće trećih strana na pretraživaču. 

Želimo da pronađemo rešenje koje zaista štiti privatnost korisnika i takođe pomaže da sadržaj ostane slobodno dostupan na Internetu. Sigurno okruženje za personalizaciju koje takođe štiti privatnost korisnika. Neke ideje uključuju nove pristupe kako bi se osiguralo da oglasi i dalje budu relevantni za korisnike, ali bi se korisnički podaci koji se dele sa veb lokacijama i oglašivačima smanjili anonimnim prikupljanjem korisničkih podataka i zadržavanjem mnogo više korisničkih podataka samo na uređaju.

 

 

Šta je FLoC?

FLoC je metoda koja omogućava pretraživaču oglašavanje zasnovano na interesovanjima korisnika. Funkcioniše tako što prikuplja podatke o navikama pregledavanja korisnika, a zatim grupiše grupe korisnika sa sličnim interesovanjima u kohorte. Interesantano je poreklo reči korhorta. Kohorta je bila pešadijska borbena jedinica u starom Rimu. Danas kohorta figurativno znači grupu, skup međusobno povezanih ljudi. Algoritam koji se koristi za razvoj tih kohorta, između ostalih faktora, može da pregleda URL adrese veb lokacija koje je korisnik posetio, kao i sadržaj tih stranica. Informacije o kohorti se zatim dele u reklamne svrhe. 

Podaci o pojedinačnim korisnicima čuvaju se lokalno, u pretraživaču, a on koristi samo ID kohorte. Kohorte bi idealno uključivale dovoljno ljudi da otežaju identifikaciju bilo kog pojedinca u grupi, ali takođe i dovoljno konkretne da omoguće efikasno ciljanje oglasa. Korisnici se dodeljuju u nove kohorte nedeljno, na osnovu podataka pregledanja iz prethodne nedelje. Sa third-party kolačićima, ovi podaci bi mogli biti skladišteni na jednom od njihovih servera, što je svakako ugrožavalo privatnost.

Da li će FLoC da promeni oglašavanje kakvo poznajemo?

Google tvrdi da model FLoC štiti privatnost pojedinca, ali oglašivačima i dalje omogućava da vide neophodne podatke o korisnicima. Ova promena bi naročito mogla da zahteva prilagođavanje oglašavača koji se u velikoj meri oslanjaju na Google oglase.

Google pre svega poseduje izuzetno profitabilno preduzeće za oglašavanje, kao i pregledač Chrome, što znači da njegova zamena third-party kolačića mora da zadovolji i oglašivače i korisnike, a zagovornici obe strane zabrinuti su kako će FLoC uticati na njih.

 

Google najavio testiranje, za sada bez Evrope

Google je najavio sprovođenje različitih testova ove nove metode ciljanja. Nalazi tih eksperimenata mogu biti osnova za njihovu konačnu primenu. Stoga bi trebalo da se potrudite da budete konstatno informisani tako da možete bolje pripremiti svoje poslovanje i / ili klijente za ovu promenu.

Uvek postoje načini na koje možete pozicionirati svoju agenciju i svoje klijente kako bi i dalje postizali dobre rezultate oglašavanja kada se promene konačno dogode. 

Da li će FLoC da promeni oglašavanje kakvo poznajemo?

Evropa je za sada pošteđena

FLoC, Google-ova alternativa third-party kolačićima, neće biti testiran u Evropi, bar za sada. Zemlje koje potpadaju pod GDPR i Direktivu o e-privatnosti neće učestvovati. FLoC verovatno nije kompatibilan sa evropskim zakonom o privatnosti, te Google neće nastaviti sa FLoC testiranjem u Evropi. Ovi sistemom prikupljanja podataka mogli bi reći Google na neki način postaje arbitar privatnosti, što nije u skladu sa širokim zakonodavstvom o privatnosti i prikupljanju podataka u Evropi.

Ipak treba obratiti pažnju na izjavu jednog od zvaničnika iz Google-a: “Započinjemo ovo testiranje FLoC-a za korisnike u SAD-u i drugim odabranim zemljama, a očekujemo da ćemo kasnije učiniti FLoC dostupnim za testiranje širom sveta.“ A ako je zvanični stav Google-a da se očekuje da testiranje postane dostupno širom sveta, onda ne bi trbalo da nas začudi ako u dogledno vreme FLoC zaživi i kod nas.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Da li će FLoC da promeni oglašavanje kakvo poznajemo?

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer