Skip to content

Boje su jedan od najvažnijih alata za vaš UX i UI. Baš zato ćete se susresti sa gomilom tekstova i primera koji se bave ovom temom. O teoriji i psihologiji boja smo i mi već pisali u ranijim tekstovima. Međutim, istraživanje može biti dugotrajan proces koji će, kao i svaka opširna tema, voditi ka novim pitanjima, pre nego što će vam ponuditi brze i konkretne odgovore.

 

Kako izabrati najbolje boje za website?

Mi zato predstavljamo par trikova, kako da izaberete najbolje boje za website, a da pritom uštedite i nešto vremena.

boje-za-website-website

U početku dizajnirajte u tonovima (Grayscale)

Svaki dobar dizajn počinje od skice. Iako vam se čini da možete odmah početi sa bojom dizajniranje u tonovima, odnosno grayscale će vam pomoći da jasno postavite vizuelnu hijararhiju. Osim toga mnogo ćete lakše selektirati boje kada jednom postavite projekat u celini, umesto da tražite odgovarajuću nijansu za svaki element posebno.

Vizuelna hijararhija određuje kako će se oko kretati po stranici i jako je važno da ima prirodni tok. Često ćete čuti da se koristi i engleska reč flow. Ovakva selekcija objekata učiniće da se korisnici osećaju prijatno i obrate pažnju na informacije koje su bitnije od drugih.

 

Vizuelna hijararhija zavisi od 3 stvari:

– Od veličine objekta

– Od praznog prostora oko objekta

– I od boje, odnosno tona objekta

 

Tako na primer u vizuelnoj hijararhiji kada dizajnirate banere ili landing page važnije će vam biti da naglasite naslove ili “call to action” u odnosu na ostale informacije.

boje-za-website-grayscale

Kombinujte boje sa bojama logotipa

Paleta boja vaše web stranice trebalo bi da obuhvata više boja od onih koje se nalaze na logotipu.

U procesu definisanja boja potrudite se da ne koristite samo svetlije ili tamnije nijanse boja sa logotipa. Korisnici će lakše upamtiti ukoliko ih iznenadite novom bojom prilikom dizajna. Povedite računa da se svaka nova boja koju uvrstite u website slaže sa bojama vašeg brenda.

Mnogi brendovi su poentirali kada su osnovnim, smirenim bojama sa logotipa na website dodavali i jarke boje. Jarke boje po pravilu daju energiju i osećaj neposrednosti.

 

Napravite balans

Ipak ne odstupajte previše od prvobitne ideje o vašem brendu. Nepravilna upotreba boja može lako zbuniti vaše korisnike i odvratiti im pažnju sa brenda. Pokušajte da postignete harmoniju i ravnotežu u dizajnu.

Iako vam na prvi pogled ovo može zvučati kao neki super-talenat, dizajneri se često koriste nekim od pravila kako bi postigli ovaj efekat.

60–30–10 je vrlo jednostavno pravilo za stvaranje dobro uravnoteženih paleta boja. 60% treba da bude posvećeno jednoj boji (vrlo često je to neutralna boja), druga (komplementarna) boja čini 30%, a treća boja je uglavnom naglašena i koristi se za detalje, odnosno preostalih 10% dizajna. Ovo pravilo se često koristi i u arhitekturi prilikom dizajna enterijera.

Nemojte koristiti više od 3 boje. Ovo nije toliko striktno pravilo, ali vam je potrebno poprilično iskustvo kako bi kombinovali više od 3 boje a da ne preterate. Ako vam to nije dovoljno, probajte sa dodavanjem svetlijih i tamnijih nijansi, čak i u tom slučaju ograničite se maksimalno na 5 do 6 boja.

Takođe možete koristiti i neki od color generator-a sa interneta.

Dizajneri često eksperimentišu i istražuju nove načine za definisanje paleta boja, pa tako na internetu možete pronaći interesantne metode uzimanjem uzoraka boje sa fotografija ptica ili pejzaža.

boje-za-website-birds

Boja kao fukcionalni element

Boje su svakako tu kako bi dizajn učinile atraktivnijim i primamljivijim za korisnike, ali nikako ne treba zanemariti da dizajneri koriste boju kako bi pojednostavili proces interakcije. Uz oblik, boja je nešto na šta se korisnici oslanjaju u komunikaciji sa digitalnim svetom.

Korišćenjem boje često pravimo razliku interaktivnih od statičnih objekata. Takođe, objašnjavamo trenutno stanje objekta (aktivan ili ne) i skrećemo pažnju korisniku na važne informacije.

Neophodno je boje koristiti dosledno. Drugim rečima, ako odlučite da koristite određenu nijansu za objekat na koji se može kliknuti, ovu boju treba koristiti na celoj web stranici. Na ovaj način korisnicima dajemo mogućnost da se oslanjaju na svoja prethodna iskustvo prilikom interakcije sa stranicom.

 

Kontrast

Nismo sigurni da li uopšte treba naglašavati koliko je kontrast boja važan.

Prvo i osnovno je da treba obratiti pažnju na veliki kontrast sadržaja u odnosu na pozadinu a zatim i na elemente koji se preklapaju ili se nalaze jedni pored drugih. Što je manji kontrast veća je šansa da će korisnici propustiti tu informaciju, pogotovu na mobilnim telefonima gde svetlost različito pada na display. Osim što bi trebalo da koristite lični osećaj postoji i niz alata koji može pomoći da odredite što bolji kontrast.

Na kraju, poželjno je da boje testirate sa stvarnim korisnicima. Paletu boja koje ste definisali treba da odgovaraju, pre svega, ljudima koji će posećivati vaš website.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer

Sign Up Now.

Follow.

Chat.

Contact Form.

    ime i Prezime*
    Email*
    Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
    Broj mobilnog telefona
    Kompanija/Organizacija*
    Website
    Šta je potrebno Vašoj kompaniji/organizaciji?
    Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
    Koje rezultate želite da postignete?


    Mobile & Mail.

    Back To Top