skip to Main Content

Psihologija boja igra ozbiljnu ulogu u marketingu i oglašavanju, tako da ćemo u ovom postu istražiti kako da mudro odaberete boje koje koristite, na osnovu specifičnih ciljeva vašeg marketinga i oglašavanja. Psihologija boja je veoma važna u marketingu, a i u svakodnevnom životu, jer je veoma važno razumeti značenje boja i kako to značenje možemo iskoristiti u našu korist. Poznato je da boja ima snažan psihološki uticaj na ponašanje i odluke ljudi.

 

Brojne sveobuhvatne studije u svetu psihologije i biznis marketinga su rasvetlile neke zanimljive podatke koji podupiru ideju da boja utiče na ponašanje potrošača. U jednoj studiji  istraživači su otkrili da se više od 90% procena proizvoda i usluga zasniva na njihovoj boji ili bojama koje se koriste u copy-ju. Prema istoj studiji se tvrdi da je percepcija brenda delimično vođena bojom. Uticaji boja su veoma direktni: većina ljudi veruje da su boje proizvoda važnije od drugih faktora, a više od polovine potrošača odustaje od proizvoda jer ne sadrže njihovu omiljenu boju.

Psihologija boja

Svaki brend i biznis namerno koriste određene boje u dizajnu proizvoda, pakovanju, reklamama i veb stranicama. Marketing i oglašavanje u velikoj meri se oslanjaju na mogućnost odabira boja koje podržavaju kampanju.

 

Među potrošačima, boje su usko povezane sa odlukama o kupovini. Boja je primarni razlog zbog kojeg se 85% potrošača odlučuje za kupovinu. A do 90% impulsnih odluka o proizvodima se zasniva isključivo na boji. Istraživači su takođe otkrili da 42% potrošača formira mišljenje o veb sajtu na osnovu dizajna stranice. Ovo uključuje boju kao važniji faktor od svih drugih.

 

Kada stvari već stoje tako pogledajmo kako koja boja utiče na ljude i njihove reakcije.

Koja je boja tvoja?

Plava – omiljena boja muškaraca. Povezuje se sa mirom, smirenošću i pouzdanošću. Plava pruža osećaj sigurnosti, ograničava apetit i stimuliše produktivnost. Najčešće korišćene boje konzervativnih marki koje žele da promovišu poverenje u svoje proizvode.

 

Crvena – Ovo je stimulativna boja, povezana sa eksplozivnim emocijama kao što su ljubav, strast i bes. Stvara osećaj hitnosti, što je dobro za reklamiranje rasprodaje ili sniženje. Podstiče apetit, tako da ga često koriste lanci brze hrane. Fizički stimuliše telo, podiže krvni pritisak i ubrzava otkucaje srca, te je povezana sa pokretom, uzbuđenjem i strastima.

 

Crna – povezana sa autoritetom, odvažnošću, stabilnošću i snagom. Često je simbol inteligencije i elegancije, ali može postati predominanta ako se koristi isuviše često.

 

Zelena – povezana sa zdravljem, smirenošću, uravnoteženošću i prirodom. Zbog svoje neizbježne povezanosti s prirodom, ona simbolizuje život, zdravlje i obilje. Koristi se u prodavnicama za opuštanje kupaca i za promovisanje ekoloških pitanja. Zelena boja stimuliše harmoniju u vašem mozgu i podstiče ravnotežu koja vodi ka odlučnosti.

 

Žuta i narandžasta  – vesele boje koje zrače optimizmom. Koriste se za stvaranje osećaja ushićenja koje može privući impulsivne kupce i kupce koji uglavnom samo razgledaju proizvode, bez stvarne namere da kupe nešto. Mnoge kulture povezuju žutu sa zlatom, a time i sa uspehom, kvalitetom i novcem.

 

Roze – Predstavlja lepotu i romantiku. Kulturalno povezana sa ženstvenošću, ona simbolizuje delikatnost.

 

Ljubičasta – Obično povezana sa vlašću, mudrošću i poštovanjem. Ona takođe simbolizuje dostojanstvo i plemenitost. Često se koristi za promovisanje proizvoda za lepotu i protiv starenja.

Nemojte “farbati” klijenta

Važno je zapamtiti da psihologija svake boje može zavisiti od mnogo različitih faktora. Dosadašnja iskustva, kulturni uticaji, lični ukus i drugi faktori mogu uticati na to kako osoba oseća određenu boju. Testiranje je zaista jedini način da se osigurate da ste odabrali pravu strategiju vaših marketinga boja.

Uvek razmislite o istraživanju ciljane publike kad god je to moguće, da biste razumeli kulturni kontekst te grupe, običaje i iskustava. Ono što će odrediti budućeg kupca je razumevanje onoga što želite da iskomunicirate kao odnos značenja boja, sa procesom njihovih životnih iskustava.

Nadamo se da vam ovaj tekst daje osećaj kako psihologija boja funkcioniše, i na koji način se ukršta sa marketingom i oglašavanjem. Jednom kada ste ovo shvatili, lakše ćete uvideti kako da koristite boju kako biste unapredili svoje specifične marketinške i reklamne ciljeve. Strateška upotreba boja, da biste proizveli specifične, željene efekte brendiranja, je mnogo više nego samo izbor onoga što nekome izgleda dobro.

Made by Vladimir Bojić –  Senior Graphic Designer @Digitizer

Back To Top