Skip to content

Nije tajna da kao ljudi volimo da upražnjavamo svoju slobodu izbora. Imati izbor je važno, jer nam pomaže da izrazimo svoj identitet i omogućava nam da konzumiramo ono što volimo u skladu sa našim ličnim preferencijama. Bilo da biramo šta ćemo da obučemo, koju ćemo televizijsku emisiju da gledamo ili da izaberemo šta ćemo raditi tokom vikenda – težimo da sami odlučujemo o našim životnim izborima.

U mnogim kulturama sloboda i autonomija se smatraju krucijalnim za naše blagostanje. Imati sposobnost da radimo ono što želimo, kad želimo i imamo mogućnost konstatnog izbora je ono što se smatra neophodnim preduslovom kvalitetnog života. Zbog toga su supermarketi prepuni mnogim varijacijama sličnih proizvoda. Mislimo da što više izbora imamo, to nam je bolje. Ali odnos između izbora i psihološkog blagostanja nije tako jednostavan. Imati previše mogućnosti često može biti kontraproduktivno. Upravo na ovom temelju nastala je ideja pod nazivom paradoks izbora.

 

Šta je paradoks izbora?

Paradoks izbora, koji je popularizovao psiholog Barry Schwartz u knjizi iz 2004. godine, je teorija da više mogućnosti ili izbora otežava ljudima da donosu odluku, što potencijalno nanosi štetu njihovom blagostanju u tom procesu.

Teorija je tokom vremena testirana i analizirana na mnogo različitih načina. Možda najpopularniji eksperiment, kada je u pitanju poslovanje, uključuje uzorke džema različitog ukusa u supermarketu.

U ovom eksperimentu, istraživači su aranžirali besplatne uzorke jedne marke džemova i pitali ljude da probaju različite ukuse. U jednom scenariju bilo je 6 različitih ukusa. A u drugom ih je bilo 24.

 

Ponekad je manje više

Tradicionalno razmišljanje bilo bi da je više opcija bolje, jer potrošači mogu odabrati onu koja najbolje odgovara njihovom ukusu i afinitetima. Međutim, rezultati studije su pokazali da se u potpunosti dogodilo nešto sasvim suprotno. Iako je više ljudi isprobalo džem kada su im predstavljena 24 ukusa u odnosu na 6, mnogo manje njih je završilo sa kupovinom ovog proizvoda.

I tako paradoks izbora govori o tome da postoji tačka u kojoj nuđenje previše mogućnosti otežava donošenje odluke i tada potrošači možda uopšte ne donosu odluku o kupovini proizvoda.

Donošenje odluke uključuje spoznaju šta želite (šta vam je potrebno), razumevanje opcija koje su na raspolaganju i zatim pravljenje kompromisa između dostupnih opcija. Ima smisla da što više informacija imamo, duže je potrebno da ih analiziramo, razmotrimo, razmislimo o njima, i tako produžavamo vreme donošenja odluke. Biranje između dve opcije je zaista brže od biranja između deset opcija.

Ipak, studije iz narednog perioda pokazale su suprotne rezultate, da u određenim prilikama potrošači više vole veći izbor, i da imati više različitih mogućnosti zapravo proširuju tržište za određene proizvode. Danas je široko prihvaćeno da se paradoks izbora može primenjivati u nekim slučajevima, a u nekima ne.

Izbor ima pozitivne koristi koje se ne smeju zaboraviti. Sa izborom dolazi šira publika i mogućnost da se dopadnete raznovrsnijoj korisničkoj bazi. Ovo zauzvrat može pomoći brendovima da rastu i pružiti kupcima podsticaj u donošenju odluka.

 

Kako znati kada paradoks izbora radi?

Vaš je zadatak da shvatite paradoks izbora i da ga testirate. Mišljenja ste da možda nudite previše različitih mogućnosti? Sprovedite split test u kome ćete izostaviti nešto iz ponude i vidite da li to pomaže stopi konverzije. Razmislite o tome da pojednostavite odluku kombinovanjem više opcije međusobno i ograničite izbor što je više moguće. Istraživanje potrošača tj. ciljane publike i testiranje na licu mesta mogu vam pomoći da utvrdite postoji li prostor za stvaranje novih opcija koje bi se prodavale.

Ne možemo uvek imati kontrolu nad time koliko opcija će se predstaviti, ali imamo kontrolu nad saznanjem kako će ciljana publika reagovati i kontrolisati proces donošenja odluka. Iako iskustvo prekomernog odabira može biti neodoljivo, ono je izvodljivo kada se koristi strukturisaniji pristup odlučivanju.

Kada govorimo o ovom fenomenu trgovci će morati da razmotre na koji način najbolje pomoći potrošaču u izboru, kategorizacijom, tagovanjem proizvoda i što lakšim pretraživanjem na samom web sajtu. Testirajte optimalan broj proizvoda koji najbolje podržava sposobnost donošenja odluke o kupovini. Ograničite Call to Action i definišite jedan cilj po komunikaciji. Odmah komunicirajte sa kupcima nakon što su obavili kupovinu kako bi se racionalizovao njihov izbor.

 

A neka vaš izbor za najnovije vesti i edukativne tekstove iz oblasti digitalnog marketinga budu strane našeg bloga.

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer

Od 2017. godine. sarađujemo sa Digitizerom. Izuzetno precizna i profesionalna saradnja. Vidmo rezultate, a s obzirom na industriju u koju smo uključeni, puno toga zavisi od marketinga koji Digitizer radi. Rezultati se najbolje vide u količini ljudi koja se javi na intervju. Svaki put kada bih nešto sugerisao, Digitizer tim obavezno uvede izmene u prezentaciju. Naravno da ih preporučujem. Vec su preporučeni.

Filip Slijepcevic
Poente Tehcnical
Rating: 10

Od 2020. godine sarađujemo sa Digitizerom. Saradnja je divna i komunikacija opuštena: zahtev dočekaju za razumevanjem i ispunjavaju ekstremno brzo. Kao merljive rezultate vidimo povećan obim posla. Apsolutno i uvek imam slobodu da ovom timu sugerišem svoje mišljenje. Stalno ih preporučujem.

Lenka Jakimovska
Chicago Waffles
Rating: 10

DermaVille ordinacija sarađuje sa Digitizerom od 2023. godine i mislim da su veoma profesionalni. Sve pohvale. Od konkretnih rezultata vidimo više poseta ka našem sajtu. Da, rado preporučujemo Digitizer!

Danijela Ljubojevic
DermaVille
Rating: 10

Sa Digitizerom radimo od 2019. godine, dakle više od 5 godina. Izuzetno sam zadovoljan brzinom kojom se odgovara mojim nalozima poslatim Digitizer timu. Konkretan rezultat saradnje sa Digitizerom je da mi je web stranica uvek sređena i blagovremeno ažurirana. Sloboda sugerisanja rešenja i razmena mišljenja je od samog početka važila u mom odnosu sa Digitizerom i to je osnova naše saradnje koja postoji i danas posle 5 godina saradnje. Apsolutno bih preporučio drugim kompanijama usluge Digitizera, i to i činim uvek kada mi se ukaže prilika.

Dino Jusufovic
Jusufović & Partners
Rating: 10

S kompanijom Digitizer saradjujemo duže od 5 godina. Saradnja je vrlo pozitivna i produktivna, dobro organizovana i dovodi do postizanja uspeha. U našoj saradnji s Digitizerom vidimo konkretni napredak, posebno u povećanju broja pratilaca na društvenim mrežama, kvalitetnim objavama i korisnim sugestijama za bolju vidljivost naše kompanije. Imamo slobodu da izrazimo svoje mišljenje i sugestije, a Digitizer tim to veoma poštuje i uzima u obzir. Otvoreni su za preporuke i zajedničkim snagama radimo na unapredjenju saradnje. Vrlo rado preporučujemo kompaniju Digitizer. Digitizer tim je divan, saradljiv i uvek odgovori na sve naše zahteve u što kraćem roku.

Marijana Kuzmanovic
Sineks Medical
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od, mislim, samog osnivanja firme Digitizer 2014. god. Divna, dugogodišnja saradnja u kojoj nam tim Digitizera uvek izlazi u susret da ispuni sve naše zahteve u rekordnom roku. Divne ideje i veoma ljubazni saradnici. Sarađujući s Digitizerom uspeli smo da naš sajt podignemo na viši nivo, na društvenim mrežama veči broj ljudi koji nas prati i veći broj klijenata u našim maloprodajnim objektima. Osećam slobodu da Digitizeru sugerišem svoje mišljenje oko saradnje i oni to uvažavaju. Digitizer je kompanija koju preporučujem svima koji žele ozbiljne saradnike. Predivan kreativan tim koji osluškuje vaše potrebe i želje i pretvori ih u stvarnost.

Mira Suhanski
Parfimerija Diva
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od 2021. godine i pokazali su kao tim da su jako odgovorni, pouzdani i stručni. Pružili su nam profesionalan odnos od starta saradnje sve do danas. Rezultati su konkretni i merljivi. Preporučujem!

Slobodan Stamenkovic
Info Point
Rating: 10

Egrokorr trade i Digitizer sarađuju malo više od 5 god. Naše iskustvo je u jednoj reči: ODLICNO! Konkretne rezultate koje vidimo su mnogo veca posećenost sajta, samim tim i puno novih klijenata. Odavno ih preporučujem i nastaviću!

Marija Perovic
Egrokorr Trade
Rating: 10

Sarađujemo sa kompanijom Digitizer od 2015. godine. Prepoznali smo da su dostupni, ljubazni, spremni za saradnju. Konkretno smo najzadovoljniji sa uslugom Google ads – povećan nam broj poziva direktno sa website-a. Saradnja je korektna i jako smo zadovoljni. Preporučila bih i već preporučujem Digitizer svim kompanijama kojima trebaju njihove usluge.

Bojana Kralj
Message Advertising
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od 2018. godine, od našeg osnivanja. Smatram dosadašnju saradnju savršenom, sa izuzetnim rezultatima. Digitizer rado i uvek preporučujem svim kompanijama.

Igor Vidovic
AirSoft Polygon
Rating: 10

Digitizer i Bianconerri oduvek sarađuju. Fenomalna komunikacija i saradnja, a vidimo rezutlate kao što bolje nalaženje i bolji pregled naše web stranice. Vrlo rado preporučujem usluge Digitizera svima.

Sanja Topic
Bianconeri - Sanja Topic
Rating: 10

Sarađujemo odlično duže od godinu dana i rezultat je povećanje klijenata. Rado preporučujem Digitizer kompanijama.

Olivera Radivojevic
Olja Beauty
Rating: 10

ompanija: Iskra sarađuje sa kompanijom Digitizer oko 3 godine. Naše dosadašnje iskustvo je besprekorno, preko svih očekivanja!!! Rezultati su više nego vidljivi. Apsolutno se dogovaramo oko svega, to je jedini način da se postignu vrhunski rezultati. Naravno, uvek ih preporučujemo.

Miljan Rajovic
Ordinacija Iskra M
Rating: 10

Sarađujemo od 2018. godine i koristimo njihovo znanje i iskustvo i uspeli smo da povećamo i vidljivost na mrežama i online prodaju. Uglavnom me razumeju. Uvek su dobra preporuka.

Jelena Simonovic
Baby Plaza
Rating: 10

Sign Up Now.

Follow.

Chat.

Contact Form.

    ime i Prezime*
    Email*
    Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
    Broj mobilnog telefona
    Kompanija/Organizacija*
    Website
    Šta je potrebno Vašoj kompaniji/organizaciji?
    Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
    Koje rezultate želite da postignete?


      ime i Prezime*
      Email*
      Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
      Broj mobilnog telefona
      Kompanija/Organizacija*
      Website
      Kog datuma želite da zakažete sastanak?
      U koje vreme?


        ime i Prezime*
        Email*
        Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
        Broj mobilnog telefona
        Kompanija/Organizacija*
        Website
        Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
        Koje rezultate želite da postignete?


        Mobile & Mail.

        Linkovi.