skip to Main Content

Ukoliko ste imali i najmanje dodira sa digitalnim marketingom onda ste najverovatnije čuli za termin buyer persona. Mogli bi reći da je ovo postao već tehnički termin kada je digitala u pitanju. Vrlo je frekventan u upotrebi i negde se podrazumeva da svi razumeju njegovo značenje. Ali, da li je to zaista tako?

U našem tekstu pokušaćemo da vam objasnimo ovaj termin kao i to zašto je toliko važan za svaku dobro planiranu kampanju i strategiju?

 

Šta je buyer persona?

Najkraće rečeno buyer persona je profil koji kreiramo na osnovu istraživanja, a koji skicira ciljanog kupca. Ovaj profil opisuje kako izgleda idealni kupac. Koje su njegove potrebe koje teba zadovoljiti, navike prilikom internet pretrage, najčešće vreme kada se nalazi na internetu, kako donosi odluku da nešto kupi? Ovo su samo neka od ključnih pitanja na koje buyer persona može da nam pruži odgovor.

Buyer persona pomaže biznisu da bolje razume i oseća svoje klijente. Ovo olakšava privlačenje klijenata, ali i zadovoljavanje njihovih potreba.

 

Zašto je buyer persona važna?

Buyer persona pomaže da sve aktivnosti uključene u privlačenje i usluživanje vaših klijenata budu prilagođene potrebama ciljane publike. Ovo možda zvuči lako, ali nije baš tako jednostavno.

Ako zaista obratite pažnju na način na koji se dobar deo kompanija predstavlja publici, počećete da uviđate da većina stavlja akcenat na ono čime se bave, a ne na ono što je potreba klijenata. Ali ovaj pristup je drastično suprotan od načina na koji ljudi donose odluke.

Kada biraju proizvod ili uslugu, ljudi prirodno gravitiraju preduzećima koja poznaju i kojima veruju. A najbolji način za izgradnju poverenja je pokazati iskreno razumevanje i brigu za drugu osobu – u ovom slučaju vaše kupce.

Baš zato treba da pokažete vašim potencijalnim kupcima da rešavate njihove potrebe ili probleme. Tek tada će oni biti otvoreni za istraživanje onoga što imate da ponudite. Upravo kreiranje i korišćenje buyer persona-e vam može pomoći da bolje razumete potrebe vaših kijenata.

 

Kako kreirati buyer persona?

Kreiranje buyer persona-e treba da sadrži kombinaciju internih i eksternih istraživanja. Neki biznisi će morati da stvore više buyer persona kako bi pokrili različite tipove klijenata sa kojima dolaze u kontakt.

Prvo što bi trebalo da uradite prilikom kreiranja persona-e kupca jeste da uradite istraživanje na vašim već postojećim klijentima (pod pretpostavkom da ih imate). To su ljudi koji su zapravo već kupili od vas, pa zato na dobar način predstavljaju ciljanu publiku.

U većini slučajeva moraćete da obavite anketu da biste dobili sve potrebne informacije. Za početak je najbolje kreiranje liste pitanja koja možete koristiti kako bi napravili buyer persona. Ova lista može da sadrži demografske podatke, pitanja o privatnom i profesionalnom životu, pitanja o ciljevima, izazovima i problemima koje im treba rešiti, kao i o navikama ponašanja na internetu… Spektar pitanja koja mogu da se uključe je ogroman, a što ih je više buyer persona postaje korisnija.

Na internetu možete pronaći pomoć u vidu brojnih već pripremljenih obrazaca (Templates) za kreiranje buyer persona. Sa druge strane možda je bolji način, iako zahteva više truda i vremena, da stvorite sopstvenu persona-u koja će na najbolji način poslužiti vašem biznisu.

Nakon sprovođenja istraživanja bićete spremni da stvorite svoju prvu buyer persona-u. Jednom kada je kreirate konastantno radite na njenom poboljšanju kroz komunikaciju sa klijentima. Ovo nije statičan proces i zahteva konstatno angažovanje i ažuriranje.

 

Kako koristiti buyer persona?

Budući da SEO sve više postaje optimizacija korisničkog iskustva, potreba za kreiranjem sadržaja na osnovu buyer persona-e (ili ciljane publike) od vitalnog je značaja za pomoć u generisanju potencijalnih klijenata. Utvrđivanje i razumevanje klijenata prvi je korak ka kreiranju dragocenog sadržaja za vaše posetioce. Buyer persona je ovde od velikog značaja.

Studije pokazuju da personalizovani sadržaj donosi 18 puta veću zaradu od standardnog sadržaja. Ako želite da idealni kupac pronađe vaš biznis na današnjem prezasićenom tržištu, razvoj dobre buyer persona-e i korišćenje tih podataka za pisanje sjajnog sadržaja može biti od velike pomoći.

Naravno ovo je samo jedan mali segment onoga što ona pruža. Može da pomogne u određivanju stila i tona kojim se obraćate vašoj ciljanoj publici, kakva će biti strategija vaših društvenih mreža i još mnogo toga. Ako ne možete da se povežete sa svojom ciljanom publikom na relevantan i smislen način, izgubićete njihovo poverenje i interesovanje. A jednom kada ste izgubili nečije poverenje i interesovanje, prilično je teško vratiti ga.

Razumevanje tipova ljudi koji imaju koristi od vaših rešenja i načina kojima im pomažete da reše neki problem od presudnog je značaja za vaše napore za privlačenje i zadržavanje klijenata.

 

Pripremili smo za vas još puno interesantnih i edukativnih tekstova, postite naš blog i pronađite odgovore na vaša pitanja.

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer