skip to Main Content

Dizajn ambalaže je jako važan za plasiranje vašeg proizvoda na tržište, ali isto tako i za brend u celosti. Možemo slobodno reći da ono što je knjiga grafičkih standarda za kompaniju, to je i dizajn ambalaže za proizvod. Zato je jako važno da se studiozno posvetite ovom projektu, a mi ćemo probati da vam skrenemo pažnju na konkretne korake i o čemu bi trebalo da povedete računa prilikom kreiranja ambalaže da bi proizvod bio primećen.

package-design-package

Odakle da počnemo?

Ukoliko već imate kvalitetan proizvod koji može da odgovori na zahteve tržišta onda je vaš zadatak da i dizajnom skrenete pažnju na njega.

Pre nego što krenete trebalo bi da postavite sebi 3 osnovna pitanja:

 

  1. Kakav je to proizvod?

 

  1. Kome je namenjen?

 

  1. Kako ćete ga prodavati?

 

Kakav je to proizvod?

Pitanje donosi i niz praktičnih odgovora. Od kakvog je materijala, koje su njegove dimenzije i koliko je proizvod osetljiv? Tako ćete odlučiti da li pakovanje mora da ima dodatna ojačanja i zaštitu, da li bi trebalo da čuva njegovu aromu ili svežinu i da li uopšte zbog veličine treba dizajnirati pakovanje ili pronaći rešenje kako ćete ga osigurati u transportu.

 

Kome je namenjen?

Definišite vašu ciljnu grupu. Da li će proizvod kupovati muškarci, žene, odrasli, deca… Pakovanje bi trebalo da privuče idealnog potrošača.

Pre nego započnete ceo proces dizajna trebalo bi da znate koji su to idealni potrošači, jer od njih zavisi i vaš dizajn. Da li bi trebalo da koristite veća slova kako bi natpisi bili čitkiji za starije potrošače ili bi možda trebalo da koristite jarke boje kako bi vaš proizvod privukao decu.

 

Kako ćete ga prodavati?

Vaš pristup procesu dizajna će se razlikovati ukoliko vaš proizvod želite da plasirate u hiper-marketima, lokalnim i namenskim prodavnicama ili online.

One koje ćete prodavati u hiper marketima moraju da privlače pažnju u gomili drugih, dok oni koje prodajete online moraju da imaju kompaktano pakovanje i da se lako uklapaju jedan na drugi. Tako neće zauzimati previše prostora i neće se mnogo pomerati u transportu.

 Ukoliko vaša ambalaža treba da prati određenu estetiku brenda, obavezno povedite računa o bojama, tipografiji i logotipu.

package-design-online-shop

O čemu treba voditi računa prilikom dizajna ambalaže?

 Osim što ambalaža treba da privuče potrošače postoje i pravila o tome šta sve treba da se nađe od sadržaja na pakovanju.

 

  1. Tekst – Osim naziva, trebalo bi da dodate i tekst koji će detaljnije opisivati o kakvom se proizvodu radi.

 

U zakonskoj ste obavezi i da na ambalaži imate deklaraciju proizvoda. Deklaracija obuhvata naziv proizvoda, vrstu, model, tip, količinu, u zavisnosti od prirode robe i sastav, kao i poslovno ime proizvođača. Za robu iz uvoza moraju da budu navedeni i ime uvoznika i zemlja proizvodnje.

Svakako se obratite nadležnim institucijama, u zavisnosti od proizvoda, šta je sve neophodno da se pronađe od informacija na ambalaži.

 

  1. Slike – Naravno na vama je da odlučite šta od slika želite da se nađe na ambalaži. Svakako da će pakovanje atraktivnije izgledati ukoliko ima više slika a i potrošači će se lakše odlučivati za vaš proizvod ukoliko im je jasno predstavljeno o čemu se radi. Korisno će biti i ukoliko piktogramima objasnite način upotrebe i sl.

 

Interesantno je da se proizvožači neretko, slučajno ili namerno, ogluše o pravilnik o deklarisanju, pa se često susrećemo sa slikama koje potrošače dovode u zabludu.

Na primer, da li ste znali da sliku voća smete da stavite na ambalažu samo ukoliko se radi o prirodnom soku, a čak i tada treba povesti računa u kojoj meri je ceđeni sok razblažen sa vodom? Slična situacija je i kod mlečnih i ostalih prehrambenih proizvoda.

 

  1. Ostale oznake – Svi proizvodi u Srbiji moraju da imaju barkod ili QR kod. Isto tako u zavisnosti od industrije, pogotovo prehrambeni, kozmetički i farmaceutski proizvodi moraju da imaju naznačen i rok upotrebe na ambalaži. Kada je rok upotrebe u pitanju često je neisplativo da se odmah štampa i sa ambalažom, pa je dovoljno da samo isplanirate prostor na kome će se datumi doštampavati ili otiskivati.

 

Određeni proizvodi, za koje je to i naznačeno, moraju da imaju i dodatne oznake kojima se označava da li su lako zapaljivi, opasni po zdravlje i sl.

package-design-specific-marks

Budžet?

Svakako poslednje što želite jeste da vaša ambalaža bude skuplja od samog proizvoda. Iako je primarni cilj da privučete pažnju što više potrošača, važno je i da prepoznaju da je taj proizvod u njihovom platežnom rangu.

Prilikom izrade ambalaže trebalo bi da podelite troškove na jednokratne i one koje ćete imati s‘ vremena na vreme. Tako će vam na primer dizajn, i priprema za štampu biti jednokratni trošak, dok ćete materijale, doradu i pakovanje proizvoda plaćati u zavisnosti od tiraža s‘ vremena na vreme.

 

Konačno dizajn ambalaže!

Jednom kada ste prikupili i isplanirali sve navedene informacije dolazimo i do kreativnog dela – Dizajna (ili barem onoga što je od njega ostalo).

Dobro bi bilo da imate određenu kolekciju pakovanja koje ste već videli. Povedite računa kako su slični proizvodi pakovani. Iako možda imate omiljenu boju ili teksturu, razmislite da li ona na najbolji način odgovara vašem proizvodu, odnosno ciljnoj grupi potrošača.

Postoji mnogo različitih tipova pakovanja. Da li ćete dizajnirati kutiju, kesu, flašu, limenku, teglu ili etiketu zavisi pre svega od samog proizvoda. Različiti tip pakovanja zahteva različiti pristup dizajnu.

Da li ste znali da Tetra Pak nije tip pakovanja već Švedsko-Švajcarska kompanija koja se bavi inovacijama u pakovanju hrane i pića?

package-design-package-types

Na kraju kada jednom završite dizajn ambalaže bilo bi dobro da napravite prototip, odnosno probni primerak, pre nego što uđete u serijsku proizvodnju. Osim što možete proveriti da li vaš proizvod odgovara takvom pakovanju možete i sprovesti dodatna istraživanja šta potrošači misle i eventualno dobiti koristan feedback kako da ga dodatno unapredite.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer