Fotografije su oduvek bile važan deo dizajna, bilo da se radi o veb sajtovima, vizualima…
Kada počinjete neki dizajnerski “poduhvat” vrlo brzo ćete doći do zaključka da su vam potrebni elementi sa kojima ćete raditi. Najčešće slike i fontovi. Za vaš dizajn kreativnost će svakako biti presudna, ali ne treba umanjiti važnost i ulogu tipografije. Mi ćemo probati da vam skratimo vreme pretrage na internetu i predložimo neke od fontova koji se često koriste, pre svega jer su upečatljivi i zahvalni za primenu.
Fontovi koji se koriste u dizajnu
Prvo da razjasnimo šta to znače besplatni fontovi. Uz svaki font koji download-ujete obično ide i dokument u kome je naznačeno da li je “free for personal use” ili “free for commercial use” odnosno da li je besplatan samo za ličnu upotrebu ili i za komercijalnu upotrebu.
Šta to znači?
Licencom za ličnu upotrebu “for personal use” imate pravo da koristite font u lične svrhe. Na primer, možete da ga koristite za seminarske ili diplomske radove, odštampate neki tekst na zidu, omiljenoj majici ili prilagodite nekom unikatnom predmetu koji želite da poklonite. Dakle, dokle god njegovom primenom ne zarađujete možete ga slobodno koristiti.
Sa druge strane komercijalnom upotrebom se smatra sve što koristite u propagandne svrhe i od čega možete zarađivati. Tako da ukoliko neki font želite da koristite za logo, sadržaj na website-u, ili odšampate na majici koju ćete kasnije prodavati trebalo bi da obezbedite font, odnosno licencu “for commercial use”.
Besplatni fontovi sigurno mogu biti dobri kao i oni što se plaćaju, ali osnovna razlika je što njihovo pronalaženje obično zahteva vreme. Ono što takođe može biti mana jeste da su često i nekompletni. Tako se može desiti da besplatni fontovi nemaju neki od specijalnih znakova, znakova interpunkcije, brojeve ili ono što se često javlja kao problem da nemaju srpske karaktere kao što su š, č, ć, đ, ž.
Prilikom izbora fonta važno je i da vodimo računa o njegovoj nameni. Nije isto ukoliko neki font koristimo za logo, slogan, naslove, podnaslove ili dugačak tekst. U poslovnom svetu zato se izbor fonta često definiše i knjigom grafičkih standarda, što vam značajno može skratiti pretragu. Zato prema nameni sve fontove možemo podeliti i u nekoliko osnovnih kategorija.
Serifni fontovi
Fontovi koji su prepoznatljivi po tome što imaju detalje na krajevima slova, najjednostavnije rečeno crtice, kukice ili postolje. Često se koriste kada imamo duže tekstove u štampanim medijima. Stoga ćete njihovu primenu pre pronaći u knjigama, novinama, časopisima ili katalozima. Naravno, ovakva primena je samo preporuka a ne i strogo pravilo.
Neki od najinteresantnijih fontova iz ove kategorije su:
Sans-serifni fontovi
Nasuprot serifnim imamo sans-serifne fontove. Fontove koji nemaju ukrašavanja na slovima i predstavljaju karaktere što je jednostavnije moguće. Baš iz tog razloga prevashodno se koriste za logotipe, naslove i natpise. Često se mogu koristiti i za sadržaj na web stranicama ili kod mobilnih aplikacija.
Neki od najinteresantnijih fontova iz ove kategorije su:
Rukopisni ili handwriting fontovi
Ova kategorija je jako specifična i što se tiče izgleda i što se tiče primene. Daje natpisu autentičan izgled kao da je, kako samo ime kaže, rukom napisan. Najčešće se koristi za čestitke i pozivnice, ali i za slogane i kratke natpise. Traganje za ovakvim “free” fontovima često oduzima puno vremena, pre svega jer su često nekompletni i treba voditi računa da budu jasni i čitki.
Neki od najinteresantnijih fontova iz ove kategorije su:
Dekorativni fontovi
Ovu kategoriju fontova često ćete videti na web stranicama da dele u nekoliko podkategorija. Retro ili Vintage, Brush, Tattoo, Graffiti i Unusual fontovi.
Često će vas samo ime podkategorije navesti da se radi o fontovima koji se koriste za specijalnu namenu i u glavnom treba izbegavati njihovo korišćenje za duže tekstove. Ovakvi fontovi često imaju puno dodatnih ukrasa na karakterima, pa treba izbegavati njihovo korišćenje na jarkim i šarenim pozadinama.
Neki od najinteresantnijih fontova iz ove kategorije su:
Svakako ovo su samo neki od fontova koje možete koristiti. Trendovi se brzo menjaju, ukusi su različiti, a i novi fontovi se svakodnevno pojavljuju. Ukoliko ste u potrazi za fontovima koji vama najviše odgovaraju najkompletniji su oni koji u svom nazivu imaju i dodatak Pro, ali se za njihovo komercijalno korišćenje najčešće plaća.
Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.
Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer