skip to Main Content

Danas veb sajtovi postaju sve bogatiji i složeniji svojim sadržajem. Brojne JavaScript i CSS datoteke, video snimci, slike su smešteni na serveru sajta kako bi se stvorilo bogato i privlačno korisničko iskustvo za posetioce. Rešenje bi moglo biti korišćenje CDN-a.

CDN-ovi ne hostuju ceo vaš sadržaj ili veb lokaciju, već samo pomažu u keširanju komponenti stranice kao što su slike ili video snimci, kako bi se ubrzala brzina kojom se učitavaju.

 

Da li korišćenje CDN-a poboljšava rangiranje?

CDN je spoljni dobavljač usluga pored vašeg veb servera, koji hostuje vaše datoteke kao što su video snimci, softver, java skripte i još mnogo toga. Kada su ugrađene u vaš CMS, medijske datoteke se, na primer, prikazuju sa spoljnog izvora, umesto sa vaše veb lokacije. Ovo veb sajt čini mnogo “lakšim”, što utiče svakako na brzinu učitavanja. I do skoro pitanje značaja korišćenje za CDN za SEO nije dovođeno u pitanje. 

CDN-ovi su u suštini mreža geografski distribuiranih servera koji keširaju sadržaj veb lokacije i na taj način čuvaju kopiju veb lokacije u više centara podataka širom sveta. Kada korisnik zatraži stranicu sa veb lokacije, zahtev pogađa najbliži CDN čvor, a sadržaj se isporučuje iz keširanog sadržaja sa CDN-a. Što je server bliži posetiocu, to je manje „skokova“ veb sajtu potrebno da obavi kako bi došao do tog posetioca. Samim tim se i brzina učitavanja smanjuje, a dobro korisničko iskustvo povećava.

Ipak, da li je vašem veb sajtu zaista neophodno da koristi CDN? Odgovor na ovo pitanje pokušao je da da John Muller iz Google-a u SEO-office hours.

 

Pitanje koje je bilo postavljeno glasi:

„Da li postavljanje veb sajta na CDN poboljšava rangiranje?

Najveći deo saobraćaja dobijamo iz određene zemlje. Našu veb lokaciju smo postavili na server koji se nalazi u toj zemlji.

Da li predlažete da čitavu našu veb lokaciju postavimo na CDN-a kako bismo poboljšali brzinu stranice za korisnike širom sveta ili to nije potrebno u našem slučaju?

 

CDN nema SEO efekat

Mueller je odgovorio da CDN nema SEO efekat.

On je rekao:

 

Dakle, očigledno možete da uradite mnogo ovih stvari.

Ne mislim da bi to uopšte imalo veliki uticaj na Google u vezi sa SEO-om.

Iako Mueller kaže da ne misli da bi to imalo veliki efekat, on se vraća na ovu tačku i pojašnjava je:

Jedini efekat koji vidim da bi mogao da ima smisla je ono što korisnici na kraju vide.

I, kao što ste spomenuli, ako većina vaših korisnika već́ vidi veoma brzu veb lokaciju jer se vaš server tamo nalazi, onda na neki način radite pravu stvar.

Ali, naravno, ako korisnici na drugim lokacijama dobijaju veoma spore rezultate, jer možda veza sa vašom zemljom nije tako sjajna, onda je to nešto pto bi trebalo da poboljšate.

I to bi trebalo da posmatrate u kontekstu toga da, naravno, ako je vaš veb sajt zaista spor za druge korisnike, će korisnici sve ređe posećivati vašu veb lokaciju jer će to iskustvo biti frustrirajuće

Dok ako je vaš veb sajt prilično brz za druge korisnike, onda bi trebalo da imaju priliku da vide razumno brzu veb lokaciju…

Dakle, sa te tačke gledišta, ako postoji nešto što možete učiniti da poboljšate stvari na globalnom nivou za svoju veb lokaciju, mislim da je to dobra ideja.

Inače, mislim da to nije kritično pitanje.

Mueller se potom vratio na pitanje SEO-a i ovog puta se pozabavio pitanjem indeksiranja i prednostima CDN-a.

 

Mueller je nastavio svoj odgovor:

To nije nešto što je važno u smislu SEO-a, u smislu da Google mora da vidi sajt kao veoma brz ili nešto slično.

Ali to je nešto što možete da uradite kako biste optimizovali svoj veb sajt za vašu zemlju.

Možda jednu stvar treba da razjasnim, ako je Google-ovo indeksiranje zaista, veoma sporo, onda to, naravno, može uticati na to koliko možemo da craw-lujemo i indeksiramo sa veb lokacije.

Dakle, to bi mogao biti aspekt koji treba razmotriti.

Većinu sajtova koje sam pogledao, nisam zaista video ovo kao problem u vezi sa bilo kojim od njih koji ne sadrži na milione i milione stranica.

Dakle, sa te tačke gledišta, možete još jednom da proverite koliko brzo Google popisuje u Search Console-u u crawl stats.

I ukoliko to izgleda razumno brzo, čak i ako nije super brzo, onda ne bih baš brinuo o tome.

S obzirom da spor veb server može bitno na utiče na brzinu kojom se veb sajt učitava, a naročito na parametar TTFB, koji je prilično važan za Google-ovo rangiranje, svakako nije loše razmotriti svaku mogućnost koja može da pomogne u poboljšanju performansi sajta. 

Ipak, kao što smo mogli da vidimo, Mueller-ov odgovor ukazuje da ne postoji nikakav SEO efekat od korišćenja CDN-a. Postoji mnogo dobrih razloga za korišćenje CDN-a, ali SEO nije jedan od njih, zaključuje Mueller.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

 

Izvor: Google SEO-office hours

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer