skip to Main Content

Iz Google-a je zvanično potvrđeno da je brzina sajta jedan od faktora koji utiču na pozicioniranje sajta u pretrazi. Ovo je naročito važno za sajtove na mobilnim uređajima. Prema podacima iz Google-a verovatnoća da posetilac naputi veb sajt povećava se za 32% kako vreme učitavanja stranice prelazi sa 1 na 3 sekunde.

Koliko god da je sajt dobro dizajniran i sadrži content koji zadovoljava potrebu korisnika, originalan je i informativan, sve to pada u vodu ukoliko veliki procenat korisnika i ne dočeka da se sajt učita i da vide njegov sadržaj.

Kako brzina sajta utiče na pozicioniranje?

Pored toga što utiče na celokupno korisničko iskustvo, što je zvanično jedan od Google-ovih faktora rangiranja, što dovodi do većeg broja poseta stranicama sajta (umanjuje bounce rate), brzina sajta omogućuje i bolje crawl-ovanje od strane Google botova, a sajtovi koji se brže učitavaju imaju i veću stopu konverzije, samim tim donose i veće prihode.

Koji faktori utiču?

Faktori koji utiču na brzinu učitavanja sajta su brojni. Učitavanje velikih fajlova, neoptimizovan sadržaj (mediji) na sajtu, server koji nije dovoljno dobar (brz) faktori su koji utiču na to da sajt ne bude dovoljno brz.

Evo glavnih faktora na koje po Google-u treba obratiti pažnju kada se poboljšava brzina sajta.

  • Omogućite kompresiju fajlova na sajtu da bi ste umanjili veličinu HTML, CSS i JavaScript fajlova. Preporučena aplikacija za ovo je Gzip. WordPress ima nekoliko plaginova koji mogu da reše ovaj problem. 
  • Umanjite CSS, JavaScript i HTML fajlove. Google preporučuje korišćenje CSSNano i UglfyJS kako bi se pozabavili ovim pitanjem.
  • Ograničite i smanjite broj redirekcija zato što one usporavaju rad sajt, pošto sa svakim učitavanjem nove stranice čeka se novi protokol zahteva klijenta i odgovora sa serverske strane što dovodi do usporavanja sajta.
  • Iskoristite keširanje na pretraživačima. Pretraživači zadržavaju (keširaju) brojne informacije prilikom učitavanja sajta. Keš memorija pomaže da se svi ovi resursi ne učitavaju ponovo kada korisnik ponovo dolazi na sajt, što značajno povećava brzinu učitavanja.
  • Slike na sajtu često povlače veliku težinu sa sobom, te je njihovo optimizovanje od velike važnosti. Preporučeni alat za kompresovanje fotografije je tinypng.com.
  • Koristite CDN. CDN predstavlja mrežu servera raspoređenih na različitim geografskim lokacijama, čime se omogućuje kraći period odgovaranja na zahteve, a samim tim i brže učitavanje sajta. Google-ov CDN se nalazi na sledećoj adresi.
  • Optimizujte time to first byte. Parametar koji meri koliko vremena je potrebno da pretraživač primi prvi bajt informacija od web severa. Parametar koji se smatra važnim u generalnom rangiranju sajtova.
  • Na sledećoj adresi sadržano je kako da sprečite blokiranje pri učitvanju sajta usled blokiranja od Java Skripte dok se ista ne učita: PageSpeed Insights API

Alati za testiranje brzine sajta

Google Page Speed Insights je besplatan Google-ov alat koji procenjuje kakva je brzina sajta i daje korisne informacije o tome šta treba da popravimo kako bi poboljšali brzinu sajta. Gde ćete dobiti bolju informaciju o tome kako da poboljšate sajt, ako ne od samog Google-a koji je odredio faktore i zahteve koji utiču na brzinu.

Pored ovog Google-ovog alata za merenje brzine sajta, odličan i veoma koristan alat je GTmetrix. Kao i Google Page Speed Insights i ovaj alat daje odličnu analizu i predloge šta unaprediti na sajtu.

Drugi korisni alati su Lighthouse, takođe Google-ov proizvod, potom sajt WebPageTest.org.

Lighthouse je najlakše koristiti putem ekstenzije za Chrome koja se instalira veoma lako. Lihthouse nam pruža veliki broj podataka i saveta šta treba uraditi kako bi poboljšali performanse web stranice. Dakle, Lighthouse nam pomaže da analiziramo svaku stranicu pojedinačno. WebPageTest nam omogućava da proverimo vreme odziva servera koji koristimo. Pomoću ovog sajta možemo da proverimo kako ovaj faktor utiče na performanse sajta. (Od ponuđenih lokacija biramo onu koja geografski najviše odgovara našem zahtevu).

Ključni faktor na mobilnim uređajima

Kada je u pitanju brzina učitavanja sajta Google je akcenta stavio na brzinu sajta na mobilnim uređajima. Ovo se može primetiti i u obaveštenjima koja se pojavljuju u Search Console-i o tome da je sajt mobile first index. Ovo znači da Google prevashodno uzima mobilnu verziju web sajta prilikom indeksiranja i rangiranja. Od januara 2019. svi novi sajtovi su podvrgnuti ovoj proceduri, dok su stari sajtovi prebacuju na mobile first kada Google proceni da su ispunili kriterijume.

 Ovo podrazumeva da svi moraju da prilagode sajtove što bržem učitavanju na mobilnim uređajima. Iz tog razloga Google je pokrenuo inicijativu-projekat koji je open source (kod koji je dostupan svima za korišćenje, apdejtovanje, poboljšavanje…) pod nazivom Accelerated Mobile Pages (AMP).  Web stranice koje koriste AMP u pretrazi na moblinim uređajima su posebno označene ikonicom(simbolom) munje.

Ukoliko znamo da je brzina jedan od važnijih faktora za rangiranje na Google-u, a pri tome dodamo i glasine da je AMP jedan od faktora koji se računa pri mobile first index na Google-u, onda svakako moramo da uzmem ovu tehnologiju kao bitnu stavku. 2018. godine je objavljen zvanični WordPress plugin koji podržava AMP. S obzirom da je AMP Google-ova inicijativa sigurno da joj treba posvetiti potrebnu pažnju, pošto je za očekivati da će Google nastojati da svoju ideju sprovede u delo do kraja. S obzirom da se pretraga sve više seli na mobilne uređaje primena tehnologija koje ubrzavaju učitavanje sajta na ovim uređajima svakako je od ključne važnosti za SEO.

I nad popom ima pop 

Brzina ipak nije baš najvažnija. Google u velikoj meri forsira Time to First Byte (TTFB) u rangiranju rezultata, a ovaj pokazatelj se znatno razlikuje od brzine učitavanja vaše stranice. U stvari, mnogi SEO profesionalci se slažu da Google pridaje znatno veću vrednost TTFB-u nego brzini stranice.

TTFB je vreme potrebno da se od servera zahteva informacija i pošalje tražena informacija. Ili prosto rečeno vreme od kad dođete na sajt dok ne počne da se prikazuje prvi sadržaj.

Kao i većina elemenata u SEO-u, i TTFB je blisko povezan sa korisničkim iskustvom. Korisnici koji moraju da čekaju da se vaša stranica učita (bez stvarnih naznaka da je sajt aktivan i da namerava da se učita u narednih nekoliko sekundi) će vrlo verovatno otići sa sajta zbog lošeg iskustva. Što više frustrirate svoje korisnike, Google će više devalvirati vaš sajt.

Prema preporukama TTFB na veb sajtu treba da bude manji od 200 milisekundi (ms). Ovaj broj se takođe razlikuje po vrsti sadržaja na vašim stranicama. Statički sadržaj bi trebalo da se učitava brzinom od 100 ms, dok bi dinamički sadržaj trebalo da se učitava brzinom od 200 – 500 ms.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer

Back To Top