Skip to content

Kako odabir boja i tipografije utiče na percepciju potrošača o vašem brendu već smo pisali. Međutim da li ste znali da su i oblici, koje koristite u vizuelnom identitetu, više od praktičnih, konstruktivnih grafičkih elemenata jer njihovo značenje dizajnerima dodatno olakšava vizuelnu komunikaciju.

 

Psihologija i značenje oblika u dizajnu

U ovom tekstu objasnićemo kako, u teoriji, oblici mogu da utiču na potrošače.

brojni oblici iscrtani na beloj pozadini

Koliko je poznavanje oblika važno, ne samo za dizajnere već i za vizuelne umetnike u opšte, govori i činjenica da svako učenje počinje od jednostavnog iscrtavanja oblika i njihove primene. Međutim kako oblika ima beskonačno, odnosno taman toliko koliko ljudska mašta može da ih zamisli važno je da ih pre svega sortiramo na proste i složene.

U grupu osnovnih spadaju geometrijska tela kao što su kvadrat, pravougaonik, krug, elipsa i trougao, dok u složenije spadaju oblici koji se dobijaju modifikacijom i kombinovanjem osnovnih oblika.

Druga podela, koja je podjednako važna i koja može značajno uticati na vaš dizajn su oblici koje možete pronaći u prirodi, kao što su na primer oblik lišća, talasa ili stena i sa druge strane onih koje je stvorio čovek, na primer oblici zgrada ili mašina.

 

Značenje oblika

Svaki oblik može imati svoje određeno značenje i može asociajativno uticati na doživljaj potrošača.

Kvadrat

Kako su formati u dizajnu najčešće kvadratnog ili pravougaonog oblika tako se i ovakvi grafički elementi najlakše slažu jedan na drugi, nešto poput cigli i blokova u građevini.

Zato i ne čudi da se ovakvi elementi najčešće povezuju sa stabilnošću. Takođe vrlo često asociraju i na težinu i nepokretnost. Što se tiče ličnosti, ovakvi elementi još simbolizuju pouzdanost i strogoću.

Najčešće asocijacije za kvadrat i pravougaonik: stabilnost, postojanost, pouzdanost, snaga, ozbiljnost

Krug

Krugovi i elipse, nasuprot kvadrata i pravougaonika, prvenstveno simbolizuju pokret baš zbog asocijacije na točak, loptu ili zupčanike.

Kako nemaju oštrih ivica takođe se koriste za “user friendly” dizajn. Ovakvi grafički elementi se gotovo nepogrešivo koriste kod dizajna za decu jer asociraju na radost.

Međutim, “ozbiljnu” notu krugovima i elipsama daje činjenica da nemaju početak i kraj pa se mogu povezati i sa ciklusima kao što je na primer vreme.

Najčešće asocijacije za krug i elipsu: pokret, lakoća, sreća, mekoća, nevinost, beskonačnost

trouglovi na sivoj pozadini

Trougao

Možda i najjasnija asocijacija za trouglove je oštrina. Zbog toga često se u dizajnu koriste za ukazivanje na opasnost ali ono po čemu su trouglovi prepoznatljivi jesu strelice, odnosno elementi koji ukazuju na pravac ili elemente koje treba akcentovati.

Najčešće asocijacije za trougao: oštrina, opasnost, put, balans.

Iako moderan dizajn sve više teži minimalizmu i korišćenju što manje i što jednostavnijih oblika dolazićete u situaciju da kombinujete više elemenata od jednom. U tom slučaju jasno postavite vizuelnu hijerarhiju i odvojite koji su elementi “stariji” od drugih.

Kako ne bi došlo do zabune, imajte u vidu da psihologija oblika  funkcioniše kao podsvest. Dakle, potrošači obično ne gledaju u oblike i bukvalno razmišljaju o tome kako je vaš brend stabilan ili dinamičan. Više se radi o subjektivnom osećaju. Imajući ovo na umu, korišćenje oblika ne treba shvatati kao pravilo. Sve dok grafički elementi vašeg dizajna makar i sugerišu na nešto oni će prenositi informacije ili emocije što je i osnovni cilj.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer

Sign Up Now.

Follow.

Chat.

Contact Form.

    ime i Prezime*
    Email*
    Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
    Broj mobilnog telefona
    Kompanija/Organizacija*
    Website
    Šta je potrebno Vašoj kompaniji/organizaciji?
    Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
    Koje rezultate želite da postignete?


      ime i Prezime*
      Email*
      Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
      Broj mobilnog telefona
      Kompanija/Organizacija*
      Website
      Kog datuma želite da zakažete sastanak?
      U koje vreme?


        ime i Prezime*
        Email*
        Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
        Broj mobilnog telefona
        Kompanija/Organizacija*
        Website
        Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
        Koje rezultate želite da postignete?


        Mobile & Mail.

        Linkovi.