skip to Main Content

Biti što bolje pozicioniran u pretrazi na internetu za one reči i temine koji se tiču naših prozivoda i usuga danas je postala norma uspešnog poslovanja. Ovo je naročito došlo do izražaja poslednjih meseci kada je usled pandemije on-line postao omiljeni oblik poslovanja. Ključne reči i fraze za koje želimo da budemo dobro pozicionirani uključujemo u naš sadržaj na sajtu, a pretraživači kao jedan od parametara pri odabiru i rangiranju rezultata koriste upravo zastupljenost tih reči u našem tekstu. Naravno kao i u mnogim drugim oblastima i u ovom delu optimizacije vrlo brzo su se pojavili pokušaji manipulacije. Najpoznatiji pokušaj takve manipulacije je ono što nazivamo keyword stuffing. Namerno koristimo termin na engleskom jeziku, pošto za sada nemamo adekvatan prevod za ovaj možemo reći tehnički termin. U opisnom značenju keyword stuffing bi bila preterana i neselektivna upotreba ključnih reči i fraza u tekstu, a sve u cilju manipulacije algoritmom pretraživača i što boljeg pozicioniranja.

U stara vremena interneta, pre nego što su algoritmi za pretragu postali pametni kao danas, ljudi su mogli da izigraju sistem umetanjem ključnih reči u svoje postove i tekstove, često čak rangirajući se za ključne reči koje nisu imale direktne veze sa samim sadržajem na veb sajtu. Budući da u to vreme Google i drugi pretraživači nisu bili dovoljno sofisticirani da shvate da samo zato što se na nekom sajtu nalazi tekst sa određenim ključnim rečima, to nije značilo da taj sadžaj pruža kvalitetan odgovor na pitanje publike ili čak da uopšte pruža odgovor. Upravo zato je keyword stuffing označen kao jedna od najlošijih praksi i počeo da biva sankcionisan od strane pretraživača, naočito Google-a. Od tada su Google i drugi pretraživači postali mnogo inteligentniji, uzimajući u obzir semantički SEO i nameru korisnika pri pretraživanju. 

ruka sa olovkom koja je ispisala brojne termine vezane za biznis i poslovanje

Ključne reči su i dalje ostale jedan od glavnih faktora kada je optimizacija u pitanju, ali sada ih treba upotrebljavati mnogo obazrivije i smislenije. Često možemo i nesvesno da preteramo sa upotrebom ključnih reči, čime rizkujemo da sajt pretrpi kaznu. 

 

Zašto je keyword stuffing loša praksa?

Sa tehničke strane, keyword stuffing je loš jer će Google kazniti vaš sajt zbog toga i neće ga rangirati u rezultatima pretrage. Upisivanje na Google-ovu crnu listu svakako nije nešto što želite. Oporavak od ovih kazni je vrlo težak i spor, a to automatski znači i ogromne gubitke za vaš biznis.

S druge strane tu je i korisničko iskustvo kao jedan od glavnih faktora rangiranja, koje biva ugroženo upravo keyword stuffing-om. Čitljivost sadržaja i namera korisnika izuzetno su važni kada želite da privučete i zadržite pažnju korisnika i publike. Želite da budete jezgroviti, sažeti i da ne trošite vreme ciljane publike. A keyword stuffing im svakako troši vreme. Oni su na vašu stranicu došli sa određenim upitom, tražeći određene informacije. Keyword stuffing “prikriva” te informacije, čineći ih manje upčjivim usled puno besmislenih i suvišnih formulacija. Ponekad, kada nasilno pokušavate da upotrebite neku ključnu reč u tekstu, on jednostavno prestana da ima smisla. A ako posetioci ne mogu da pronađu ono što im treba samo pomoću skeniranja sadržaja napustiće vaš sajt i kliknuti na sledeći rezultat u pretrazi.

Postoji naizgled intuitivna , ali u praksi sasvim pogrešna logika koja mnoge dovodi u zabludi kada pokušavaju da optimizuju svoj sadržaj. Budući da su pretraživači dizajnirani da koriste ključne reči kao okidače pri prikazivanju rezultata pretrage, mnogi se pitaju zašto ne bi u tom slučaju “strpali” što veći broj puta željenu ključnu reč u svoj tekst. Upravo zato što ćete naneti mnogo više štete nego koristi.

Pretraživači se bave povezivanjem publike sa sadržajem koji će zadovoljiti njihove namere pretraživanja, što znači da koriste algoritme koji nastoje da favorizuju visokokvalitetni informativni sadržaj. Kada sadržaj nije napisan prirodnim jezikom, već je strukturiran tako da izigra algoritam, rezultat je obično nerazumljiv i nekvalitetan sadržaj koja ne zadovoljava potrebe posetioca stranice i u većini slučajeva ne zaslužuje njihovu pažnju.

 

Kako izbeći keyword stuffing?

Najbolji način da izbegnete ovu SEO grešku je pisanje sadržaja koji ljudi žele da pročitaju. To je svojevrsno pravilo broj 1 u kreiranju internet sadržaja. Osim toga, kreirajte sadržaj koji odgovara na pitanja ljudi. Ključne reči zasnovane na pitanjima mogu dati odlične rezultate. Potrudite se da jezik vašeg teksta bude prirodan. Razmislite o terminima za pretragu koje koristite, a zatim pogledajte sajtove koji su vam najkorisnije. Obično su to sajtovi sa organski napisanim postovima koji odgovaraju na vaše pitanje. Kada kreirate sadržaj koji bi neko želeo da pročita, keyword stuffing ne bi trebalo da se javi kao problem.

snimak ekrana iz wordpress kontrolne table za izveštajem iz Yoast-a o optimizaciji teksta

Veliku pomoć može da pruži WordPress-ov plugin Yoast o kome smo više pisali ovde. U analizi vašeg teksta ovaj alat će pružiti mnoge korisne informacije, između kojih se nalazi i ocena gustine korišćenja ključne reči. Yoast će odrediti da li ste ključnu reč upotrebili dovoljno puta za tekst te dužine, ali i da li ste je možda koristli i više nego što je poželjno.

 

Još edukativnih tekstova o uspešnom nastupu na internetu možete pronaći na našoj blog strani.

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer