skip to Main Content

Postalo je pomalo i dosadno napominjati koliko je sveukupno korisničko iskustvo važno za uspeh jednog veb sajta. A jedna od najvažnijih stavki kada je ono u pitanju je brzina učitavanja sajta. Korisnici imaju sve manje strpljenja da čekaju spore i loše izrađene sajtove. Stoga je potrebno pratiti sve parametre i koristiti alate koje nam Google besplatno nudi kako bi samo utvrdili koliko je sajt tehnički dobro izrađen i dizajniran i kakva mu je brzina učitavanja.

 

Različito merenje brzine sajta u Search Console i PageSpeed Insights

Međutim, šta se dešava kada nam dva Google alata daju sasvim suprotne podatke i ocene brzine veb sajta? John Mueller iz Google-a objašnjava zašto se izveštaj Search Console Core Web Vitals razlikuje od rezultata PageSpeed Insights-a. On objašnjava zašto se dva merenja brzine stranice nikada ne poklapaju i zašto ima smisla da se ne poklapaju.

Pitanje koje je John-u bilo postavljeno glasi:

 „Kada proverim PageSpeed Insight rezultat na svojoj veb lokaciji, vidim jedan broj. Zašto se on ne poklapa sa onim što vidim u Search Console-i u izveštaju Core Web Vitals?

Koji je od ovih brojeva (rezultata) tačan?”

 

Muller je odgovorio:

„Mislim da je možda pre svega potrebno konstatovati, kako bi dobili očigledan odgovor, da nema tačnog broja kada je u pitanju brzina, kada je u pitanju razumevanje kako vaša veb lokacija radi za vaše korisnike.

U PageSpeed Insights, podrazumevano, verujem da prikazujemo jedan broj koji je rezultat od 0 do 100, tako nešto, što je zasnovano na brojnim pretpostavkama, gde pretpostavljamo da su različite stvari malo brže ili sporije za korisnike.

I na osnovu toga izračunavamo rezultat.

U Search Console-u imamo Core Web Vitals informacije koje se zasnivaju na tri broja za brzinu, odziv i interaktivnost.

I ovi brojevi su malo drugačiji, naravno, jer su to tri broja, a ne samo jedan broj.

 

Terenski i laboratorijski podaci

Potom je pokušao da obrazloži ovu razliku i nastavio:

Ali takođe postoji velika razlika u načinu na koji se ti brojevi određuju.

Naime, postoji razlika između takozvanih terenskih podataka i laboratorijskih podataka.

Podaci sa polja su ono što su korisnici zapravo videli kada odu na vašu veb lokaciju. A ovo je ono što koristimo u Search Console-i.

To je ono što koristimo i za pretragu.

Dok su laboratorijski podaci neka vrsta teoretskog pogleda na vašu veb lokaciju, na primer gde naši sistemi imaju određene pretpostavke tamo gde misle, pa prosečan korisnik je verovatno ovakav, koristi ovu vrstu uređaja i možda sa ovakvom vrstom veze.

I na osnovu tih pretpostavki, procenićemo koliki bi ti brojevi mogli biti za prosečnog korisnika.

I naravno možete da pretpostavite da te procene nikada neće biti sto posto tačne.”

Dakle, ono što Mueller kaže je da rezultati Search Console-a odražavaju ono što su stvarni posetioci sajta videli.

 

Dva alata, dve svrhe merenja

Način na koji Google meri te stvarne brojke je preko posetilaca koji su dozvolili Chrome-u da pruži anonimne osnovne podatke o vitalnim podacima sa veba.

Google ne meri svakog posetioca sajta, samo one koji su se opredelili za slanje tih podataka Google-u.

Za razliku od toga PageSpeed Insights kreira simulaciju onoga što korisnik može da doživi.

Svrha podataka Search Console-e je da pokažu šta pravi posetioci sajta doživljavaju.

Svrha podataka PageSpeed Insights-a je da pruže procenu onoga što se dešava kako bi se pružile dijagnostičke povratne informacije o tome šta može da uzrokuje loše performanse brzine veb stranice.

Mueller zatim komentariše kako će podaci varirati i neće biti dosledni, iako je Search Console zasnovan na stvarnim posetiocima sajta.

 

Objasnio je:

„Slično, podaci koje su korisnici videli, i koji će se vremenom menjati, gde neki korisnici mogu imati veoma brzu vezu ili brz uređaj i sve ide veoma brzo na njihovoj veb stranici ili kada posete vašu veb lokaciju.

A drugi to možda nemaju.

I zbog toga, ova varijacija uvek može rezultirati različitim brojevima.

Naša preporuka je generalno da koristite podatke sa terena, podatke koje biste videli u Search Console-u, kao način da razumete kakva je trenutna situacija za veb sajt.

A zatim da koristite laboratorijske podatke, odnosno pojedinačne testove koje možete sami da pokrenete, da optimizujete svoju veb lokaciju i pokušate da poboljšate stvari.

A kada ste prilično zadovoljni laboratorijskim podacima koje dobijate sa svojom novom verzijom veb sajta, onda tokom vremena možete prikupiti podatke sa terena, što se dešava automatski, i još jednom proverite da li korisnici zaista vide da je sajt brži ili reponzivniji.

Dakle, ukratko, opet, ne postoji apsolutno tačan broj kada je u pitanju bilo koja od ovih metrika.

Ne postoji apsolutno tačan odgovor gde biste rekli, to je ono što bi zapravo trebalo da bude.

Ali radije, postoje različite pretpostavke i različiti načini prikupljanja podataka i svaki od njih se razlikuje po svojim sopstvenostima.”

 

Svaki alat ima svoju svrhu

Možda je koristan način razmišljanja o dve metrike da su obe korisne, ali u dve različite svrhe.

Search Console Core Web Vitals podaci su izvedeni od stvarnih posetilaca i pružaju kakvo je korisničko iskustvo posetilaca sajta u stvarnom svetu (podaci sa terena). Stvarni podaci o posetiocima sajta mogu da istaknu probleme koji se možda neće pojaviti u simuliranom uzorku.

Rezultati PageSpeed Insights su simulirani rezultati čija je svrha analiza i otklanjanje grešaka u brzini stranice. Ovaj alat identifikuje probleme koji ometaju brzo preuzimanje stranica i nudi predloge kako da ih rešite.

Izvori podataka su različiti tako da se nikada neće tačno podudarati. Ali to nije važno, jer je namera za svaki alat različita.

 

Google-ova zvanična dokumentacija za izveštaj Search Console CWV kaže:

„Izveštaj o Core Web Vitals prikazuje performanse URL-a grupisane prema statusu, tipu pokazatelja i grupi URL-ova (grupe sličnih veb stranica).“

Svrha alata PageSpeed Insights je navedena na veb stranici alata:

„Ubrzajte svoje veb stranice na svim uređajima“

 

Ukratko, svaki alat ima svoju svrhu:

  • Svrha alatke Search Console je da pruži detaljan presek performansi sajta u stvarnom svetu.
  • Svrha PageSpeed Insights-a je dijagnostika, da identifikuje probleme i ponudi predloge za poboljšanje.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

 

Izvor: searchenginejournal

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer