Skip to content

Iako ih svakodnevno koristimo većina ljudi ne razmišlja previše o izboru fontova, već se uglavnom oslanja na par osnovnih. Sadržaj je bitniji od forme. Međutim da li je u marketingu baš tako? Pažljivim odabirom, a pogotovu kreiranjem novog fonta, pruža nam se prilika da tekstu damo i prepoznatljivi identitet. Nešto kao svojeručni potpis. U ovom tekstu mi ćemo se potruditi da damo par saveta o čemu bi trebalo da povedete računa ukoliko se odlučite da kreirate novi font, odnosno tipografiju.

abeceda ispisana šarenim slovima na tamnoj pozadini

Da odmah razjasnimo, činjenica je da kreiranje cele abecede, velikih i malih slova, znakove interpunkcije, razmaka između redova i slova, može biti dugotrajan proces. Ako tome pridodamo i različite stilove kao što su na primer regular, italic i bold onda je svakako preporuka da kreiranje tipografije za početak ograničite na logotip, slogan ili naziv na ambalaži proizvoda, a za duže tekstove, veb sajt ili mobilnu aplikaciju koristite neke od već postojećih fontova na internetu.

Međutim, ako ostajete pri ideji da ipak želite da kreirate ceo font potrebno je da poznajete ceo proces, od skice, preko kreiranja oblika slova, do pretvaranja crteža u datoteku fontova koje kasnije možete koristiti u okviru softvera kao što su Microsoft Office i Adobe Creative Cloud.

Da bi bolje razumeli celokupni proces kreiranja slova potrebno je da razlikujemo nekoliko osnovnih pojmova:

 

  • Tipografija – Umetnost aranžiranja i stilizovanja.
  • Pismo (Typeface)Jedinstven dizajn slova u abecedi.
  • Font – Softverska datoteka koja sadrži određeno pismo.
  • Kaligrafija – Vešt rukopis sa ukrasima.
  • Ispisivanje rukom (Handwriting)Ilustrativni prikaz rukopisa.

 

Takođe razlikujemo i dva osnovna tipa formata fonta OTF i TTF.

TTF su razvili Apple i Microsoft 80-ih godina kako bi računari i štampači lako čitali fontove, dok su OTF kasnije razvili Microsoft i Adobe za proširenje ovih funkcija.

 

Osnove dizajna fonta

Kako bi došli do crtanja i kreiranja slova potrebno je da razjasnimo konstrukciju slova odnosno pismo.

Dakle, za početak treba obratiti pažnju na smernice, češće ćemo upotrebljavati engleski izraz guidelines i na anatomiju slova.

Kako se u grafičkom dizajnu većina elemenata i alata oslanja na osnovne oblike tako ni tipografija nije izuzetak. Slova se mogu grupisati u određene kategorije na osnovu njihovog oblika. Tako da razlikujemo pravolinijska, zakrivljena i trouglasta slova.

Pravolinijska slova su na primer D, M ili N, Zatim primer krivolinijskih slova su S, O ili G, dok su trouglasta slova na primer A i V. Naravno, ovo nije tako striktno pravilo jer slova mogu pripadati bilo kojoj grupi, pa čak i kombinaciji dve ili sve tri grupe zavisno od vašeg dizajna.

Takođe ne tako striktno pravilo, ali ga je svakako poželjno primeniti zbog čitljivosti fonta, jeste smena debelih i tankih linija tokom iscrtavanja slova. Na ovaj način pismo odnosno typeface izgleda kao da je pisano perom – kaligrafski. Odnos između debelih i tankih linija u mnogome utiče na sam izgled odnosno stil fonta.

Ono što svakako jeste pravilo o kome treba voditi računa je da razmak između slova ne bude uvek isti jer zavisno od oblika mogu stvarati optičku iluziju. Tako na primer razmak između V i A nije isti kao na primer između O i C, već to morate prilagoditi kako bi reči i rečenice izgledale skladno. Isto tako krivolinijska slova moraju biti za nijansu veća od pravolinijskih.

 

Ciljevi

Vraćamo se na savete sa početka teksta da ukoliko želite da pravite novi font, a ne da koristite neki od postojećih, za to treba da imate jasno definisani cilj. U tome će vam pomoći neka od sledećih pitanja koja bitrebalo da postavite sebi ili klijentu za koga radite.

 

Zašto?

Ukoliko na primer želite da naglasite prepoznatljivost robne marke ili ukoliko pravite liniju proizvoda.

 

Za koga?

Ukoliko radite za konkretan brend trebalo bi da imate informacije o potrebama poslovanja odnosno o ciljnoj grupi. Ako, sa druge strane, dizajnirate font koji bi da postavite na internet za opštu namenu, onda bi trebalo da sami kreirate ciljnu grupu koju će privući stil, kao i potencijalne projekte kojima bi vaš font odgovarao.

 

Sa kojom namenom?

Font koji kreirate trebalo bi da ima jasnu namenu. Treba razlikovati koncept ako će se font koristiti za brošure i kataloge, za liniju kozmetičkih proizvoda ili za novu video igru.

U svakom slučaju trebalo bi da imate jasan plan zašto će se vaš font razlikovati od drugih i po čemu će biti poseban i jedinstven.

Svaki proces kreiranja počinje sa skicom. Zavisno od toga koliko vremena imate, potrudite se da skicirate što više varijanti referentnih karaktera i  primenite ih u tekstu. Možete se oslanjati na grafička rešenja nekih od postojećih fontova koristeći određene elemente, tako da ih ne kopirate već nadograđujete. Ne morate odmah kreirati ceo font, važno je da istražujete i postavite osnovne principe kojih ćete se držati sa kreiranjem svakog sledećeg karaktera.

Nakon pređenih svih prethodnih koraka na vama je da kreirate i iscrtavate karaktere korak po korak koristeći se nekim od vektorskih grafičkih programa.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer

Od 2017. godine. sarađujemo sa Digitizerom. Izuzetno precizna i profesionalna saradnja. Vidmo rezultate, a s obzirom na industriju u koju smo uključeni, puno toga zavisi od marketinga koji Digitizer radi. Rezultati se najbolje vide u količini ljudi koja se javi na intervju. Svaki put kada bih nešto sugerisao, Digitizer tim obavezno uvede izmene u prezentaciju. Naravno da ih preporučujem. Vec su preporučeni.

Filip Slijepcevic
Poente Tehcnical
Rating: 10

Od 2020. godine sarađujemo sa Digitizerom. Saradnja je divna i komunikacija opuštena: zahtev dočekaju za razumevanjem i ispunjavaju ekstremno brzo. Kao merljive rezultate vidimo povećan obim posla. Apsolutno i uvek imam slobodu da ovom timu sugerišem svoje mišljenje. Stalno ih preporučujem.

Lenka Jakimovska
Chicago Waffles
Rating: 10

DermaVille ordinacija sarađuje sa Digitizerom od 2023. godine i mislim da su veoma profesionalni. Sve pohvale. Od konkretnih rezultata vidimo više poseta ka našem sajtu. Da, rado preporučujemo Digitizer!

Danijela Ljubojevic
DermaVille
Rating: 10

Sa Digitizerom radimo od 2019. godine, dakle više od 5 godina. Izuzetno sam zadovoljan brzinom kojom se odgovara mojim nalozima poslatim Digitizer timu. Konkretan rezultat saradnje sa Digitizerom je da mi je web stranica uvek sređena i blagovremeno ažurirana. Sloboda sugerisanja rešenja i razmena mišljenja je od samog početka važila u mom odnosu sa Digitizerom i to je osnova naše saradnje koja postoji i danas posle 5 godina saradnje. Apsolutno bih preporučio drugim kompanijama usluge Digitizera, i to i činim uvek kada mi se ukaže prilika.

Dino Jusufovic
Jusufović & Partners
Rating: 10

S kompanijom Digitizer saradjujemo duže od 5 godina. Saradnja je vrlo pozitivna i produktivna, dobro organizovana i dovodi do postizanja uspeha. U našoj saradnji s Digitizerom vidimo konkretni napredak, posebno u povećanju broja pratilaca na društvenim mrežama, kvalitetnim objavama i korisnim sugestijama za bolju vidljivost naše kompanije. Imamo slobodu da izrazimo svoje mišljenje i sugestije, a Digitizer tim to veoma poštuje i uzima u obzir. Otvoreni su za preporuke i zajedničkim snagama radimo na unapredjenju saradnje. Vrlo rado preporučujemo kompaniju Digitizer. Digitizer tim je divan, saradljiv i uvek odgovori na sve naše zahteve u što kraćem roku.

Marijana Kuzmanovic
Sineks Medical
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od, mislim, samog osnivanja firme Digitizer 2014. god. Divna, dugogodišnja saradnja u kojoj nam tim Digitizera uvek izlazi u susret da ispuni sve naše zahteve u rekordnom roku. Divne ideje i veoma ljubazni saradnici. Sarađujući s Digitizerom uspeli smo da naš sajt podignemo na viši nivo, na društvenim mrežama veči broj ljudi koji nas prati i veći broj klijenata u našim maloprodajnim objektima. Osećam slobodu da Digitizeru sugerišem svoje mišljenje oko saradnje i oni to uvažavaju. Digitizer je kompanija koju preporučujem svima koji žele ozbiljne saradnike. Predivan kreativan tim koji osluškuje vaše potrebe i želje i pretvori ih u stvarnost.

Mira Suhanski
Parfimerija Diva
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od 2021. godine i pokazali su kao tim da su jako odgovorni, pouzdani i stručni. Pružili su nam profesionalan odnos od starta saradnje sve do danas. Rezultati su konkretni i merljivi. Preporučujem!

Slobodan Stamenkovic
Info Point
Rating: 10

Egrokorr trade i Digitizer sarađuju malo više od 5 god. Naše iskustvo je u jednoj reči: ODLICNO! Konkretne rezultate koje vidimo su mnogo veca posećenost sajta, samim tim i puno novih klijenata. Odavno ih preporučujem i nastaviću!

Marija Perovic
Egrokorr Trade
Rating: 10

Sarađujemo sa kompanijom Digitizer od 2015. godine. Prepoznali smo da su dostupni, ljubazni, spremni za saradnju. Konkretno smo najzadovoljniji sa uslugom Google ads – povećan nam broj poziva direktno sa website-a. Saradnja je korektna i jako smo zadovoljni. Preporučila bih i već preporučujem Digitizer svim kompanijama kojima trebaju njihove usluge.

Bojana Kralj
Message Advertising
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od 2018. godine, od našeg osnivanja. Smatram dosadašnju saradnju savršenom, sa izuzetnim rezultatima. Digitizer rado i uvek preporučujem svim kompanijama.

Igor Vidovic
AirSoft Polygon
Rating: 10

Digitizer i Bianconerri oduvek sarađuju. Fenomalna komunikacija i saradnja, a vidimo rezutlate kao što bolje nalaženje i bolji pregled naše web stranice. Vrlo rado preporučujem usluge Digitizera svima.

Sanja Topic
Bianconeri - Sanja Topic
Rating: 10

Sarađujemo odlično duže od godinu dana i rezultat je povećanje klijenata. Rado preporučujem Digitizer kompanijama.

Olivera Radivojevic
Olja Beauty
Rating: 10

ompanija: Iskra sarađuje sa kompanijom Digitizer oko 3 godine. Naše dosadašnje iskustvo je besprekorno, preko svih očekivanja!!! Rezultati su više nego vidljivi. Apsolutno se dogovaramo oko svega, to je jedini način da se postignu vrhunski rezultati. Naravno, uvek ih preporučujemo.

Miljan Rajovic
Ordinacija Iskra M
Rating: 10

Sarađujemo od 2018. godine i koristimo njihovo znanje i iskustvo i uspeli smo da povećamo i vidljivost na mrežama i online prodaju. Uglavnom me razumeju. Uvek su dobra preporuka.

Jelena Simonovic
Baby Plaza
Rating: 10

Sign Up Now.

Follow.

Chat.

Contact Form.

    ime i Prezime*
    Email*
    Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
    Broj mobilnog telefona
    Kompanija/Organizacija*
    Website
    Šta je potrebno Vašoj kompaniji/organizaciji?
    Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
    Koje rezultate želite da postignete?


      ime i Prezime*
      Email*
      Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
      Broj mobilnog telefona
      Kompanija/Organizacija*
      Website
      Kog datuma želite da zakažete sastanak?
      U koje vreme?


        ime i Prezime*
        Email*
        Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
        Broj mobilnog telefona
        Kompanija/Organizacija*
        Website
        Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
        Koje rezultate želite da postignete?


        Mobile & Mail.

        Linkovi.