Fotografije su oduvek bile važan deo dizajna, bilo da se radi o veb sajtovima, vizualima…
Iako ih svakodnevno koristimo većina ljudi ne razmišlja previše o izboru fontova, već se uglavnom oslanja na par osnovnih. Sadržaj je bitniji od forme. Međutim da li je u marketingu baš tako? Pažljivim odabirom, a pogotovu kreiranjem novog fonta, pruža nam se prilika da tekstu damo i prepoznatljivi identitet. Nešto kao svojeručni potpis. U ovom tekstu mi ćemo se potruditi da damo par saveta o čemu bi trebalo da povedete računa ukoliko se odlučite da kreirate novi font, odnosno tipografiju.

Da odmah razjasnimo, činjenica je da kreiranje cele abecede, velikih i malih slova, znakove interpunkcije, razmaka između redova i slova, može biti dugotrajan proces. Ako tome pridodamo i različite stilove kao što su na primer regular, italic i bold onda je svakako preporuka da kreiranje tipografije za početak ograničite na logotip, slogan ili naziv na ambalaži proizvoda, a za duže tekstove, veb sajt ili mobilnu aplikaciju koristite neke od već postojećih fontova na internetu.
Međutim, ako ostajete pri ideji da ipak želite da kreirate ceo font potrebno je da poznajete ceo proces, od skice, preko kreiranja oblika slova, do pretvaranja crteža u datoteku fontova koje kasnije možete koristiti u okviru softvera kao što su Microsoft Office i Adobe Creative Cloud.
Da bi bolje razumeli celokupni proces kreiranja slova potrebno je da razlikujemo nekoliko osnovnih pojmova:
- Tipografija – Umetnost aranžiranja i stilizovanja.
- Pismo (Typeface) – Jedinstven dizajn slova u abecedi.
- Font – Softverska datoteka koja sadrži određeno pismo.
- Kaligrafija – Vešt rukopis sa ukrasima.
- Ispisivanje rukom (Handwriting) – Ilustrativni prikaz rukopisa.
Takođe razlikujemo i dva osnovna tipa formata fonta OTF i TTF.
TTF su razvili Apple i Microsoft 80-ih godina kako bi računari i štampači lako čitali fontove, dok su OTF kasnije razvili Microsoft i Adobe za proširenje ovih funkcija.
Osnove dizajna fonta
Kako bi došli do crtanja i kreiranja slova potrebno je da razjasnimo konstrukciju slova odnosno pismo.

Dakle, za početak treba obratiti pažnju na smernice, češće ćemo upotrebljavati engleski izraz guidelines i na anatomiju slova.
Kako se u grafičkom dizajnu većina elemenata i alata oslanja na osnovne oblike tako ni tipografija nije izuzetak. Slova se mogu grupisati u određene kategorije na osnovu njihovog oblika. Tako da razlikujemo pravolinijska, zakrivljena i trouglasta slova.
Pravolinijska slova su na primer D, M ili N, Zatim primer krivolinijskih slova su S, O ili G, dok su trouglasta slova na primer A i V. Naravno, ovo nije tako striktno pravilo jer slova mogu pripadati bilo kojoj grupi, pa čak i kombinaciji dve ili sve tri grupe zavisno od vašeg dizajna.
Takođe ne tako striktno pravilo, ali ga je svakako poželjno primeniti zbog čitljivosti fonta, jeste smena debelih i tankih linija tokom iscrtavanja slova. Na ovaj način pismo odnosno typeface izgleda kao da je pisano perom – kaligrafski. Odnos između debelih i tankih linija u mnogome utiče na sam izgled odnosno stil fonta.
Ono što svakako jeste pravilo o kome treba voditi računa je da razmak između slova ne bude uvek isti jer zavisno od oblika mogu stvarati optičku iluziju. Tako na primer razmak između V i A nije isti kao na primer između O i C, već to morate prilagoditi kako bi reči i rečenice izgledale skladno. Isto tako krivolinijska slova moraju biti za nijansu veća od pravolinijskih.
Ciljevi
Vraćamo se na savete sa početka teksta da ukoliko želite da pravite novi font, a ne da koristite neki od postojećih, za to treba da imate jasno definisani cilj. U tome će vam pomoći neka od sledećih pitanja koja bitrebalo da postavite sebi ili klijentu za koga radite.
Zašto?
Ukoliko na primer želite da naglasite prepoznatljivost robne marke ili ukoliko pravite liniju proizvoda.
Za koga?
Ukoliko radite za konkretan brend trebalo bi da imate informacije o potrebama poslovanja odnosno o ciljnoj grupi. Ako, sa druge strane, dizajnirate font koji bi da postavite na internet za opštu namenu, onda bi trebalo da sami kreirate ciljnu grupu koju će privući stil, kao i potencijalne projekte kojima bi vaš font odgovarao.
Sa kojom namenom?
Font koji kreirate trebalo bi da ima jasnu namenu. Treba razlikovati koncept ako će se font koristiti za brošure i kataloge, za liniju kozmetičkih proizvoda ili za novu video igru.

U svakom slučaju trebalo bi da imate jasan plan zašto će se vaš font razlikovati od drugih i po čemu će biti poseban i jedinstven.
Svaki proces kreiranja počinje sa skicom. Zavisno od toga koliko vremena imate, potrudite se da skicirate što više varijanti referentnih karaktera i primenite ih u tekstu. Možete se oslanjati na grafička rešenja nekih od postojećih fontova koristeći određene elemente, tako da ih ne kopirate već nadograđujete. Ne morate odmah kreirati ceo font, važno je da istražujete i postavite osnovne principe kojih ćete se držati sa kreiranjem svakog sledećeg karaktera.
Nakon pređenih svih prethodnih koraka na vama je da kreirate i iscrtavate karaktere korak po korak koristeći se nekim od vektorskih grafičkih programa.
Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.
Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer