skip to Main Content

Šta je brend? To je pitanje na koje postoji hiljadu odgovora. Razlog tome je što se pojam brend kreira u psihologiji potrošača, a ne u objektivnom, opipljivom svetu.

Brend može biti sve. Brend nije logo, korporativni identitet, reklama ili marketing. To je poverenje, pripadanje, strast, sigurnost, skup jedinstvenih vrednosti.

Šta je brend?

Brend – osnovni elementi

Da bi približili ovaj pojam, uputićemo na njegove elemente. Vizuelni elemeneti brenda su: logo, boje, tipografija, fotografija, video materijal, web dizajn i slogan. Ostali sastavni elementi brenda su:

  • Identitet brenda – to je vizuelna i verbalna manifestacija korporativnog, proizvodnog, uslužnog brenda neke sredine i individue kao brenda
  • Vrednost brenda – predstavlja sve napore koje je organizacija uložila u izgradnju brenda
  • Prepoznatljivost brenda – akumulirana pozitivna osećanja o brendu u svesti potrošača
  • Svest o brendu – način formiranja informacija o postojanju brenda

Iz ovoga vidimo da je brend ime, slika, koncept, način izražavanja, brend je ukupna komunikacija koja se stvara sa proizvodom.

Izdvajanje iz konkurencije

Brend izaziva očekivanja kod klijenata kada odluče da kupe ili koriste određeni proizvod ili uslugu. Stoga brend znači obećanje. Obećanje kvaliteta, brzine ili cene usluge ili proizvoda. To znači da brend asocira na osećanja koje želi da pokrene, oživi i na kraju da zadrži, jer tako postaje prepoznatljiv, to jest autetičan. A biti autetičan znači biti prvi. Clij svakog brenda jeste da se izdvoji iz konkurencije, i da kaže, pokaže i dokaže zašto je on poseban tj. autentičan.

Danas je najznačajnija funkcija marketinga izgradnja brenda, mnogi marketing stručnjaci bi rekli i jedina. Sam dizaj logoa, bez dobrog marketinga, kvaliteta robe i usluge ne može stvoriti brend. Brend se stvara izgradnjom jakih veza i odnosa sa potencijalnim klijentima, i možda najvažnije sa primenom novih ideja. Tako se odnos izmedju brenda i potrošača više karakteriše kao partnerstvo, a manje kao klasičan zakon ponude i potražnje.

Vrednost brenda

Brend se gradi godinama, a vremenom je postao najveća vrednost koju proizvod ili usluga može da poseduje. Vrednost brenda može da prelazi, ako je uspešan, realnu vrednost infrastrukture objekata, njegovu opremljenost mašinama i tehnologijom (kompjuteri, vozila, roboti, softveri…), troškova vezanih za isplatu zarada zaposlenim. Pravu vrednost brenda dobijamo kada njegovoj realnoj (materijalnoj) vrednosti dodamo vrednosti koje mu daju sve one emocije, asocijacije, iskustva i informacije zbog kojh je neko spreman da odvoji određenu svotu novca kako bi došli u njegov posed. Brend je slika koju imamo o nekom proizvodu, usluzi ili pojedincu.

Šta je brend?

Zakonitosti brenda

Proces brendiranja se ne odvija na tržištu već prevashodno u svesti kupaca ili potrošača. Da bi vam praktično približili primenu brenda u savremenom poslovanju, predstavićemo vam osnovne zakonitosti brenda:

  1. Širenje brenda – Snaga brenda je obrnuto proporcionalna njegovom opseg. Pokušaj da se ime (brend) da svemu čime se kompanija ili pojedinac bavi, utiče na to da brend gubi na snazi.
  2. Fokus brenda – Jačina se dobija sužavanjem fokusa. Danas mnogi vodeći brendovi prodaju veliki asortiman robe, ali samo uski fokus na početku im je omogućio da postanu to što jesu.
  3. Publicitet brenda – Publicitet se postiže dobrim PR-om, ne reklamom. Samo snagom publiciteta, i potvrdom autoriteta u toj oblasti, novo ime (brand) ostaće zapamćen  u svesti kupaca.
  4. Reklamiranje brenda – Jednom establiran, održava se reklamom. Da bi se očuvalo mesto u prezasićenoj svesti kupaca jedino rešenje je reklama.
  5. Asocijacija – Brend mora da izaziva asocijaciju u svesti potrošača. Osećaj o brendu je nešto što se može vezati samo uz reči: kvalitet, luksuz, brzina, udobnost…
  6.  Verodostojnost brenda – Uspeh brenda rezultat je njegove autentičnosti. Originalnost obično podrazumeva da ste na tržištu tu poziciju zauzeli među prvima. Biti prvi znači i biti autentičan.
  7. Kvalitet proizvoda – Kvalitet je važan, ali ne i jedini faktor. Ono što je odlučujuće u uspešnosti brenda nije njegov objektivno izmereni kvalitet, već prvenstveno percepcija potrošača o njegovom kvalitetu.
  8. Određivanje imena brenda – U principu brand i nije drugo do IME. Ime treba da je kratko, jednostavno, da je jedinstveno, zvučno i da se lako izgovora.
  9. Proširenje brenda – Širenje svesti o brendu treba da bude postepeno i pažljivo planirano adekvatnom strategijom.  
  10. Značaj logotipa u formiranju brenda – Najvažnija funkcija logotipa da jasno prenese ime vašeg brenda. 
  11. Značaj boje u formiranju brenda – Brend treba da koristi boju suprotnu boji konkurencije. Jedan od načina izdvajanja brenda na tržištu u odnosu na ostale je i korišćenjem karakterističnih boja.
  12. Internacionalizacija brenda – Ne postoje granice globalnog brenda. Dva jednostavna principa uspeha su: biti prvi u nečemu i uklopiti proizvod u postojeću percepciju o brendu
  13. Postojanost brenda –  Ne gradi se preko noći. Zakon postojanosti kaže da izgrađenu poziciju u svesti potrošača treba održavati po svaku cenu.    

Digitizer će na pravi način predstaviti Vaš brend pravoj publici. Pošaljite nam upit.

Šta je brend?

Made by Vladimir Bojić –  Senior Graphic Designer @Digitizer