Skip to content

Krajnji cilj svake marketinške kampanje je da proba da utiče na ljudsko ponašanje. Stoga najuspešnije marketinške kampanje uključuju i koriste i određene principe ljudske psihologije. Psihološki principi u marketingu su moćno oružje koje svakako treba primenjivati u reklamnim kampanjama.

 

Psihološki principi u marketingu

Razumevanje ovih isprobanih principa psiholoških principa učiniće vas efikasnijim trgovcem. Evo nekih principa iz psihologije koje možete iskoristiti u sledećoj marketinškoj kampanji. 

 

Strah od gubitka

Ljudi mrze da gube. Kao vrsta, prirodno nastojimo da izbegnemo gubitak. Načelo averzije prema gubitku znači da je želja da se nešto ne izgubi zapravo mnogo veća od želje da se nešto dobije.

Drugim rečima, negativni efekti gubitka utiču na nas mnogo jače od pozitivnih efekata jednake dobiti. Na primer, mnogo jača bi bila emocija da izgubimo novčanicu od 1000 dinara, nego što bi osetili zadovoljstvo da pronađemo zaboravljenih 1000 dinara u džepu kaputa. Strah od gubitka je fenomen koji objašnjava zašto ljudi izraženije osećaju krivicu nego što osećaju pohvalu.

U marketingu, strah od gubitka je usko vezan za ponašanje korisnika i kupaca. Ideja je da gubici i nedostaci imaju značajniji uticaj na donošenje odluka od dobitaka i prednosti.

U marketingu ovaj princip može da se iskoristi za povećanje stope konverzije landing page-eva. Da biste ovo postigli neka vaše porukeobigravaju oko ideje izbegavanja gubitka. Obavezno naglasite na sajtu šta je ono što če korisnici propustiti ukliko se ne opredele za konverziju i stvorite hitnost oko svojih proizvoda i usluga.

Druga uobičajena primena je kreiranje programa lojalnosti kupaca koji omogućava kupcima da sakupljaju bodove ili kupone za popust. Jednom kada su došli do popusta, klijetima je mnogo teže da se odluče za konkurentsku marku, jer odlazak znači gubitak nagrade koju su stekli.

 

Paradoks izbora

Paradoks izbora je psihološka pojava koja opisuje paralizujući osećaj koji ljudi dobijaju kada im se pruži previše mogućnosti. Izbori su dobra stvar, ali previše izbora može izazvati nemogućnost odluka kod vaših kupaca. Detaljnije o ovom fenomenu smo pisali ovde.

Prodavci mogu iskoristiti paradoks izbora ograničavanjem korisničkih opcija. Ovaj princip se može primeniti na gotovo bilo koji digitalni objekat – e-poštu, landing page-eve, chat botove… Stvorite jasan korisnički put sa minimalnim mogućim brojem opcija kako biste postigli rezultat ili ponašanje kakvo želite. Na primer, uklonite navigaciju sa landing page-a na kome se vrši konverzija, kako ne bi skretala pažnju, a na stranicama sajta ponudite samo jedan call to action.

 

Efekat mamca (psihologija cena)

Psihologija cena je strateška upotreba taktike cena za povećanje prodaje. Kupite jedan, dobijate još jedan besplatan i druge uobičajene metode su sve primena psihologije cena.

Jedna od najčešćih taktika koju svi dobro poznavajemo je snižavanje cene nekog predmeta sa okrugle cifre na cifru niže za samo jednu paru. Nije li to neverovatno? Snižavanje cene nekog proizvoda sa na primer 500 dinara na na 499,99 znatno povećava prodaju.

Efekat mamca je definisan kao fenomen gde potrošači menjaju svoju odluku između dve ponuđene opcije, kada im se predstavlja treća opcija – „mamac“ – koja „asimetrično dominira“. Ova pojava se još naziva i „efekat privlačnosti“ ili „efekat asimetrične dominacije“. Budućim kupcima se obično nude tri opcije. Poslednja opcija je najskuplja, i retko se bira. Za poređenje, srednja opcija se doživljava kao najvrednija s obzirom na odnos cene i onoga što se dobija, pa se ona najčešće i kupuje. Neke kompanije posebno označavaju ove cene i ponude kao „najpopularnije“ kako bi im privukle dodatnu pažnju.

 

Poznato je sigurno

Ljudi imaju tendenciju da razvijaju sklonost ka stvarima i proizvodima samo zato što su im poznate. Što smo češće izloženi određenom stimulansu, to da povoljnije doživljavamo. Zbog toga pesme koje često slušamo na radiju vremenom postaju sve privlačnije.

Psihološka istraživanja to potkrepljuju. U jednom poznatom eksperimentu, psiholog Robert Zajonc pokazao je kineske karaktere osobama koje ne govore kineski. Zajonc je pokazao svaki karakter od 1 do 25 puta, tražeći od učesnika studije da pogode značenje pokazanih karaktera. Što je češće učesnik studije viđao određeni karakter, to mu je davao pozitivnije značenje.

Ipak, vodite računa jer previše eksponiranosti i bombardovanje jednom te istom reklamom može imati štetan uticaj. 

 

Hitnost

Poručite odmah! Požurite! Ne odlažite! Još samo malo vremena! Bez sumnje ste naišli na primere hitnosti koji se koriste u marketingu. Urgentnost je jedan od najčešćih psiholoških principa primenjenih na marketinške kampanje.

To je jednostavna i jasna ideja, i neverovatno moćan aspekt ljudske psihologije: hitnost uzrokuje da ljudi brzo deluju. Prema psihologiji ponašanj hitne situacije uzrokuju da ljudi skrate period razmišljanja i brzo deluju.

Hitnost se može iskoristiti za pokretanje konverzija i prodaje. Ako stvorite snažan osećaj hitnosti na landing page-evima sajta, uspešno ćete podstaći ljude da preduzmu akciju koju žele da preduzmu (prijavite se, pretplatite se, registrujte se, preuzmite itd.).

Kako stvoriti hitnost? Evo nekoliko primera za razmišljanje.

U svoju ponudu dodajte sat, tajmer ili odbrojavanje. Do ovog neverovatnog događaja ostalo je samo toliko i toliko dana, sati, minuta.

Koristite vremenske (vremenski povezane) reči: odmah, smesta, požurite, brzo, itd.

 

Psihološki principi u marketingu koriste se toliko često da ih često i ne primjećujemo. Ali ovi principi su neverovatno moćan način da utičete na ponašanje i upravljate odlukama koje želite da ljudi donesu, čak i na podsvesnom nivou.

 

 

Pratite naš blog i saznajte sve što vas zanima iz sveta digitalnog marketinga.

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer

Sign Up Now.

Follow.

Chat.

Contact Form.

    ime i Prezime*
    Email*
    Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
    Broj mobilnog telefona
    Kompanija/Organizacija*
    Website
    Šta je potrebno Vašoj kompaniji/organizaciji?
    Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
    Koje rezultate želite da postignete?


    Mobile & Mail.

    Back To Top