Fotografije su oduvek bile važan deo dizajna, bilo da se radi o veb sajtovima, vizualima…
Photoshop, kao što je svima poznato, je program namenjen za obradu slika. Najzastupljeniji efekti za obradu slika su Blend Mode (Režim mešanja). Iako su najzastupljeniji nije baš svima poznato po kom principu funkcionišu.
Šta je Blend Mode u Photoshop-u?
Najjednostavnije rečeno: Blend Mode kontroliše kako će slika biti projektovana na layer (sloj) ispod nje. Blend Mode je eksperimentalni proces, što znači da njegovim korišćenje retko kada iz pravila i prvog pokušaja može da se dobije efekat koji odgovara željenom cilju. U ovom tekstu približićemo vam rad u Blend Mode-u tako da vam pomognemo da brže dođete do željenih rezultata, i skratimo vaše vreme eksperimentisanja.
Kako lakše da razumemo?
Da bi lakše razumeli proces mešanja, objasnićemo to ovako:
- Boja Baze je orginalna ili osnovna boja na slici. To je osnovni ili donji sloj na koji se reaguje.
- Boja Mešavine (Blende) je boja ili gornji sloj koji se nanosi i uredjuje osnovni sloj
- Boja Rezultata je boja koja nastaje iz mešanja
Kad odaberemo neki od režima Blend Mode-a, mi u suštini želimo da se gornji sloj spoji sa donjim na osnovu onoga što Blend Mode radi. To znači da će pikseli iz gornjeg sloja da izmene svetlost i boju na slojevima ispod, u zavisnosti od režima koji smo izabrali.
Postoji 27 vrsta Blend Mode-a (Režima mešaja), a radi lakšeg razumevanja Blend Mode se deli u 6 kategorija:
- Normal (Normalan) / ne dolazi do posebnog mešanja, samo efekti neprozirnosti
- Darken (Potamneli) / rezultat zatamljuje sliku. Na sloju mešavine (blende) bela boja je nevidljiva
- Lighten (Osvetleli) / rezultat osvetljava sliku. Na sloju blende crno je nevidljivo
- Contrast (Kontrast) / rezultat povećava kontrast. 50 posto sive boje je nevidljivo na sloju mešavine
- Inversion (Inverzija) / rezultat je stvaranje obrnutih efekata
- Component (Komponenta) / rezultat se bavi bojama slike
U sledećim primerima sa ista dva sloja baze i blende pokazaćemo promene u Blend Mode-u.
Normal Režimi Mešanja
Način mešanja u ovoj kategoriji nema dodatne matematike i algoritma koji mešaju piksele. Kontrolom “Opacity” kontrolišemo mešanje između slojeva. Režim “Normal” zapravo ne meša slojeve, već jednostavno čini gornji sloj prozirnijim tj. transparentnim, te tako i otkriva slojeve ispod.
Normal
Normalni režim je podrazumevani režim. Boje dva sloja neće uticati ni na koji način i prikazivaće punu vrednost boja u sloju.
Dissolve
Dissolve režim mešanja takođe ne meša piksele. Dissolve režim otkriva piksele ispod samo kada se smanji “Opacity”. U suštini ovaj efekat nalazi jednu od primena u kombinovanjem sa “Blur” efektima.
Darken Režimi Mešanja
Kao što sam naziv govori rezultat mešanja je taj da tamniji tonovi boja postaju još tamniji. Dok bela boja postaje nevidljiva. A svi tonovi tamniji od bele boje imaće neki efekat potamnjivanja.
Darken
Darken režim mešanja ne odvaja piksele, već samo upoređuje boju sloja ispod i boju sloja koju mešamo, a zadržava najtamniju od njih. A ako su su sloj koji mešamo i boja sloja ispod njega isti tada nema promene.
Multiply
Multiply režim mešanja je jedan od najpopularnijih načina mešanja slojeva u Photoshop-u. Multiply znači množenje pa tako i ovaj Blend Mode umnožava svetlost osnovne boje sa slojem sa kojim se meša. Bela boja se ne menja, a crni pikseli ostaju crni. U suštini dobijena boja je uvek tamnija.
Color Burn
Color Burn režim mešanja zatamnjuje sliku ispod. To čini dodavanjem kontrasta i spuštanjem boja. To slici daje tako zvani izgoreo izgled. Smanjuje odsjaj i njegovo korišćenjem rezultira zasićenim srednjim tonovima tačnije sivom bojom.
To znači da ovaj režim mešanja gleda informacije o boji na svakom RGB kanalu boja i potamnjuje osnovnu boju (bazu). Da bi istakao boju mešanja povećava kontrast izmedju dva sloja. Mešanje sa belom bojom ne donosi promenu.
Linear Burn
Linear Burn smanjuje osvetljenost osnovne boje baze na osnovu vrednosti boje mešanja. Rezultat je tamniji nego sa Multiply režimom mešanja, i daje najviše kontrasta u tamnijim bojama nego bilo koji drugi režim mešanja u darken kategoriji.
To znači da Linear Burn režim potamnjuje osnovnu boju i da bi istakao boju mešanja smanjuje osvetljenost. Mešanje sa belom ne donosi promene.
Darker Color
Darker Color režim mešanja uporđuje bazu i mešavinu boja, određuje i pokazuje tamniju boju. Razlika izmedju Darken režima i Darker color režima mešanja je u tome što Darken režim gleda na sastav svih RGB kanala, dok Darken Color gleda svaki pojedinačno kako bi došao do konačne smeše.
Lighten Režimi Mešanja
Rezultati u Lighten režimima mešanja su da sve što je crno u sloju mešavine postaće nevidljivo, a sve što je svetlije od crne boje imaće efekat potamnenja na sloj ispod. Ovi režimi mešanja uvek biraju svetliju boju izmedju dva sloja.
Lighten
Lighten režim mešanja pregledava boju baze i boju mešavine i zadržava onu boju koja je svetlija. Ako su boje osnove i boje mešanja iste tada neće doći do promene. To znači da nijedan deo slike ne postaje tamniji.
Screen
Screen režim mešanja radi po suprotnom principu od Multiply režima. To znači da će slika postati svetlija. Crne boje i čisto bela se ne menjaju.
Color Dodge
Color Dodge režim mešanja izbacuje boje i smanjuje kontrast. Ovaj režim mešanja dodiruje donji sloj sa gornjim što rezultira sa svetlijom slikom tako da nijedan deo slike neće biti zamračen.
Linear Dodge (Add)
Linear Dodge režim mešanja deluje poput Screen režima samo što je rezultat intenzivniji. To znači da ovaj režim gleda informacije o boji na svakom kanalu i osvetljava osnovnu boju tj. bazu i da bi istakao boju mešavine povećava osvetljenost. Mešanje sa crnom ne donosi promene.
Lighter Color
Lighter Color režim je suprotan od Darker Color režima. To znači da ovaj režim mešanja ističe svetliju boju, a gasi tamnije tonove.
Contrast Režimi Mešanja
Režimi Contrast-a utiču na svetle i tamne tonove birajući one koji su u većoj meri zastupljeni na slojevima.
Overlay
Overlay režim mešanja je jedan od najzastupljenijih, on umnožava ili prikazuje boje zavisno od osnovne boje tj. boje baze. Osnovna boja se ne zamenjuje, već je pomešana sa bojom mešavine tj. gornjeg sloja koja prikazuje osvetljenost ili tamnost boje baze. To znači da tamnija područija postaju još tamnija, a svetlija postaju još svetlija.
Soft Light
Soft Light režim mešanja podseća na Overlay režim, samo sa mekšim načinom mešanja. Daje rezultat osvetljavanja ili potamnjivanja zavisno od toga koja je nijansa više zastupljena na slojevima, i nikada neće dati skroz crnu ili belu boju.
Hard Light
Hard Light režim mešanja množi boje koje su tamnije, a prikazuje one koje su svetlije.
Vivid Light
Vivid režim mešanja sagoreva ili izmiče boje povećanjem ili smanjenjem kontrasta, zavisno od boje mešanja. Ako je boja mešavine svetlija slika se osvetljava smanjivanjem kontrasta. A ako je boja blende tamnija slika se zatamnjuje smanjivanjem osvetljenja.
Linear Light
Linear Light režim mešanja podiže ili snižava nivo osvetljenosti u zavisnosti od toga da li je sloj mešanja svetli ili tamni, ne daje kontrast. Ovaj režim deluje na osvetljenost donjeg nivoa.
Pin Light
Pin Light režim mešanja zavisi od boje mešanja. To znači da ako su boje mešanja svetlije ili tammnije on će zameniti informacije o boji donjeg sloja. Ako je donji sloj tamniji u mračnijim područijima ili svetliji, onda se neće videti promena.
Hard Mix
Hard Mix režim mešanja nema gradijenta ili postepenih promena u boji. Svetla područija prikazuje skroz bela, a tamna područija su “spaljena”. U osnovi prikazuje samo osnovne boje (crvena, plava, zelena, bela i crna)
Inversion Režimi Mešanja
Inversion režimi mešanja traže varijacije između osnovnog (baze) i sloja mešavine (blende) da bi se stvorilo mešanje.
Difference
Difference režim mešanja gleda informacije o boji na svakom kanalu i oduzima ili boju boje od osnovne boje ili osnovnu boju od smeše boje, zavisno od toga koja vrednost je veća. Mešanje sa belom pretvara u osnovne boje, a mešanje sa crnom ne donosi promene.
Exclusion
Exclusion režim mešanja radi slično Difference režimu, ali ne proizvodi takve razultate. Razlog je u tome što ne stvara toliko kontrasta. Područja čisto crne boje ne uzrokuju promene. U suštini ovaj režim oduzima sloj bele boje od donjeg sloja.
Subtract
Subtract režim mešanja oduzima sloj boje od donjeg sloja tj. baze. Čista crna ne utiče, jer se ne može oduzeti boja od crne i dobiti nešto tamnije, te ona bledi.
Divide
Divide režim mešanja deli boju blende od osnovne boje. Rezultat toga je drastično osvetljena slika u celini.
Component Režimi Mešanja
Režimi mešanja Component koriste različite kombinacije sastavnih delova primarne boje tu se misli na zasićenost, nijanse i osvetljenja, da bi se stvorila mešavina
Hue
Hue režim mešanja čuva blistavost i zasićenost osnovnih piksela, istovremeno prihvatajući nijansu blend piksela. To znači da Hue režim mešanja menja nijansu donjeg sloja tj. baze u nijansu gornjeg sloja tj. sloja mešanja, ali ostavlja osvetljenost i zasićenost same to znači da ne utiče na njih.
Saturation
Saturation režim mešanja menja zasićenost (saturation) donjeg sloja u nijansu gornjeg sloja, ali svetlost i nijansu ostavlja same to znači da ne utiče na njih.
Color
Color režim mešanja korist boje iz blende tj. boje mešavine i koristi svetlost iz boje baze. To znači da ovaj režim menja nijansu i zasićenost iz donjeg sloja tj. baze u nijansu i zasićenost gornjeg sloja tj. blendu, ali svetlost baze ne menja.
Luminosity
Luminosity režim mešanja sve detalje slike iz blenda tj. gornjeg sloja prikazuje bojom iz baze tj. osnovne boje. To znači da menja nijansu i zasićenost iz donjeg sloja u nijansu i zasićenost gornjeg sloja, ali svetlost ostaje ista.
Rad sa Blend Mode-om je bitan deo Photoshop-a. Spajanja dve slike može se postići sa pravom upotrebom mešanja slojeva. Da bi došli do željenih rezultat u radu sa Blend Mode-u u Photoshop-u treba istraživati i probavati razne kombinacije mešanja. Nekada i slučajno doći do neočekivanog rezultata. Nadamo se da smo vam približili rad sa Blend Mode-om, na vama ostaje da nađete rezultat koji će vam odgovarati.
Ukoliko želite da saznate koje su osnovne alatke za selekciju u Photoshop-u pogledajte ovde.

Made by Vladimir Bojić – Senior Graphic Designer @Digitizer