skip to Main Content

Kada započinjete neki kreativni projekat, bilo da se radi o veb sajtu, plakatu ili objavama na društvenim mrežama, naravno da je najbolje koristiti originalne fotografije ili ilustracije. Međutim, to nije uvek izvodljivo.

 

Kada koristiti stock fotografije

Bilo da je to zbog udaljene lokacije ili nedostatka vremena ili novca neizbežno je koristiti “stock”. Stock mogu biti fotografije, video, grafike ili ilustracije i u ovom tekstu objasnićemo kada i kako ih treba koristiti.

digitalni uređaji na radnom stolu

Treba početi od toga da skoro svaka slika na internetu a pogotovu na stranicama predodređenim za download stock materijala postoje licence, odnosno autorska prava kojim je određeno pod kojim uslovima je moguće koristiti neki materijal.

Dakle vreme u kome bezbedno možete “skidati” slike sa interneta i koristiti ih je odavno prošlo, osim ako ih ne koristite u privatne svrhe.

 

Najpopularniji stock sajtovi

Kada su u pitanju slike koje se koriste za promociju, prema istraživanjima i dalje je najpopularnije downloadovati sa free stock sajtova, kao što su recimo Pexeles ili Unsplash. Problem kod ovih fotografija je što se frekventno koriste pa ih je lako i prepoznati da su već korišćene za neki od drugih brendova.

Zato se brendovi uglavnom odlučuje za slike koje su namenski fotografisane ili su dizajnirane “inhouse”. Često se koriste i amaterske fotografije uslikane mobilnim telefonom.

Tek na kraju brendovi su spremni da plaćaju stock fotografije sa sajtova kao što su Shutterstock, iStock ili Gettyimages.

 

Benefiti i mane korišćenja stock fotografija

Benefiti korišćenja stock fotografija je veliki izbor fotografija visokog kvaliteta i različitih autora, ušteda u vremenu i novcu kao i dostupnost fotografija određenih lokacija ili industrija. Posebno treba napomenuti da se ovakve fotografije ili vektori lako prilagođavaju bilo kom brendu pogotovu kada su mockup-ovi u pitanju.

dizajnirani kancelarijski pribor na crnom stolu

Ipak izbor stock materijala ima i svojih mana.

Najveća mana je svakako neoriginalnost, ono što bi se u marketing svetu reklo, vašem brendu će nedostajati personality. Mnogo su veće šanse da ćete se uklopiti, pre nego razlikovati od konkurencije, što je primarni cilj. Baš zato treba izbegavati korišćenje stock vektora za dizajn logotipa na primer.

Sa druge strane, jedan od velikih nedostataka stock slika je što ne prenose poruku korisnicima u potpunosti. Ovo pogotovu važi za industrije koje nemaju veliki izbor adekvatnih slika.

Korisnici jednostavno slabije reaguju na stock nego na originalne fotografije. Takav efekat proizilazi iz činjenice da fotografije često izgledaju monotono, pogotovu ako su sa free stock sajtova.

 

Pažljivo birajte fotografije

Ipak sve ove mane je moguće izbeći tako što ćete stock fotografije koristiti samo kao osnovni resurs koji ćete unapređivati dizajnom ili kombinovanjem više od jedne slike.

Isto tako važno je da birate slike tako da ulivaju poverenje kod korisnika, odnosno ostavljaju utisak kao da ste to lično doživeli i fotografisali. Trudite se da koristite fotografije koje ne izgledaju suviše “stocky” (postavljeno i montirano).

Na kraju, jedna od osnovnih prednosti korišćenja stock materijala je što niste ograničeni brojem slika i baze na stručnim veb sajtovima se neprekidno dopunjuju, pa je tako moguće napraviti zalihe koje ćete koristiti kao referentni marketinški materijal.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer