Skip to content

Fotografija kao i dizajn se smatra primenjenom umetnošću koja predstavlja kreativnu i unikatnu viziju autora. Međutim i ako često dobra fotografija deluje kao rezultat trenutne inspiracije i „uhvaćenog“ pravog momenta važno je razumeti da je poznavanje teorije osnova koja često pravi razliku.

 

Pravila kompozicije fotografije

Jedna od suštinskih stvari iz teorije je poznavanje osnovnih pravila kompozicije fotografije. U ovom tekstu navešćemo koja su to pravila i kako ih primenjivati?

Šta je kompozicija?

Kompozicija fotografije kao i kod ostalih vizuelnih umetnosti predstavlja raspored elemenata u određenom prostoru, kadru ili na formatu.

 

Elementi fotografije mogu mogu biti:

  1. Oblici
  2. Forme
  3. Teksture
  4. Boje
  5. Prazan prostor

 

Dobro komponovani elementi, kreiraju vizuelnu hijerarhiju i kao takvi privlače pažnju posmatrača.

Postoje brojna pravila kompozicije i stiče se utisak da se stalno pojavljuju nova kao rezultat eksperimentisanja i iskustva ali mi smo izdvojili ona osnovna uz čije korišćenje možete znatno unaprediti kvalitet fotografija, pogotovu ukoliko niste profesionalac.

 

Pravilo trećine

Pravilo trećine je možda i najpoznatije pravilo i vrlo se lako primenjuje. Osnovno je da vaš kadar ili format podelite približno na tri jednaka dela po horizontalnoj i vertikalnoj osi tako da dobijete mrežu od 9 jednakih polja.

Elemente nakon toga treba prilagođavati tim poljima ili linijama i tačkama koje ih razdvajaju. Koliko je ovo pravilo primenjeno bilo da se radi o pejzažima, portretima ili drugim motivima govori i činjenica da su ekrani na mobilnim telefonima ili fotoaparatima često već vizuelno podeljeni linijama vodiljama (guidelines) kako bi olakšali primenu ovog pravila.

Zlatni presek

Termin zlatni presek, mnogima će biti poznatiji iz geometrije ili arhitekture ali svoju primenu ima i prilikom kreiranje kompozicije u umetnosti pa i fotografiji. Treba biti iskren i reći da ovo pravilo koriste u glavnom iskusniji fotografi i primenjuje se kada fotografija ima više detalja i nije baš moguće primeniti pravilo trećine

Umesto devet jednakih pravougaonika, okvir je podeljen na niz kvadrata koji formiraju zlatnu spiralu, poznatu i kao Fibonačijeva spirala, koja podseća na školjku.

Dubina

Kreiranje efekta treće dimenzije kroz planove fotografiju čine bogatijom i samim tim interesantnijom za korisnike. Fotografije kod kojih su jasno definisani planovi ujedno su i zahvalne su za dizajn i dodavanje grafičkih elemenata.

Efekat treće dimenzije se najlakše postiže tako što su objekti u prvom planu kristalno jasni i svetliji dok su udaljeniji objekti zamagljeni (blurovani) i tamniji.

Takođe, fotografije sa naglašenom perspektivom daju izraziti efekat treće dimenzije i dubine.

Linije vodilje

Dok posmatramo fotografiju naše oko nesvesno prati tok unutar nje. Tok koji je pre svega definisan linijama i objektima. Ono što je karakteristično za ovo pravilo kompozicije je da uz pomoć vodilja korisnike jasno navodimo kako da posmatraju fotografiju prema vizuelnoj hijararhiji.

Simetrija i asimetrija

Savršeno simetrične fotografije poput, na peimer, refleksije na površini vode, imaju posebnu vrstu estetike koja privlači pažnju korisnicima, odnosno posmatračima.

Međutim, pravila kao što je ovo prosto izaziva onu buntovnu stranu, da ga prekršite pa tako se  i utemeljila asimetrija kao još jedno od pravila.

 

„Nauči pravila kao profesionalac, da bi mogao da ih prekršiš kao umetnik.“

Pablo Pikaso

Negativni prostor

Kada se jednom odlučite za subjekat koji fotografišete za estetiku ali i za funkcionalnost je važno da mu ostavite prostora „da diše“, taj prostor se naziva negativni prostor jer ne sadrži elemente važne za fotografiju.

Česta greška koja se pravi kod ovog pravila je ukoliko se ostavi preširoki negativni prostor tako da „proguta“ subjekat.

Ramovi

Prirodno okruženje oko subjekta koji fotografišete, na primer, prozor, vrataili čak šumski put uokviren granama i sl. može definisati kadar umesto vas tako što stvara prirodne margine. To se još naziva i kadar u kadru.

Ovakve fotografije takođe imaju dubinu i deluju umirujuće za ljudsko oko.

Ovo su samo neka od pravila kompozicije fotografije koja se najčešće koriste i smatraju se osnovama. Vremenom, sa sticanjem iskustva fotografi se sve manje pridržavaju ovih pravila i razvijaju svoj, prepoznatljiv stil.

Za fotografije koje se koriste u komercijalne svrhe mnogo je važnije da subjekat bude kristalno jasan i, da se slobodno izrazimo, sadržaj je mnogo važnija od estetike. Takve fotografije je lakše obrađivati i kadrirati prema potrebama projekta.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer

Od kada sarađujete sa kompanijom Digitizer?
Od 2017. godine. sarađujemo sa Digitizerom. Izuzetno precizna i profesionalna saradnja. Vidmo rezultate, a s obzirom na industriju u koju smo uključeni, puno toga zavisi od marketinga koji Digitizer radi. Rezultati se najbolje vide u količini ljudi koja se javi na intervju. Svaki put kada bih nešto sugerisao, Digitizer tim obavezno uvede izmene u prezentaciju. Naravno da ih preporučujem. Vec su preporučeni.

Filip Slijepcevic
Poente Tehcnical
Rating: 10

Od 2020. godine sarađujemo sa Digitizerom. Saradnja je divna i komunikacija opuštena: zahtev dočekaju za razumevanjem i ispunjavaju ekstremno brzo. Kao merljive rezultate vidimo povećan obim posla. Apsolutno i uvek imam slobodu da ovom timu sugerišem svoje mišljenje. Stalno ih preporučujem.

Lenka Jakimovska
Chicago Waffles
Rating: 10

DermaVille ordinacija sarađuje sa Digitizerom od 2023. godine i mislim da su veoma profesionalni. Sve pohvale. Od konkretnih rezultata vidimo više poseta ka našem sajtu. Da, rado preporučujemo Digitizer!

Danijela Ljubojevic
DermaVille
Rating: 10

Sa Digitizerom radimo od 2019. godine, dakle više od 5 godina. Izuzetno sam zadovoljan brzinom kojom se odgovara mojim nalozima poslatim Digitizer timu. Konkretan rezultat saradnje sa Digitizerom je da mi je web stranica uvek sređena i blagovremeno ažurirana. Sloboda sugerisanja rešenja i razmena mišljenja je od samog početka važila u mom odnosu sa Digitizerom i to je osnova naše saradnje koja postoji i danas posle 5 godina saradnje. Apsolutno bih preporučio drugim kompanijama usluge Digitizera, i to i činim uvek kada mi se ukaže prilika.

Dino Jusufovic
Jusufović & Partners
Rating: 10

S kompanijom Digitizer saradjujemo duže od 5 godina. Saradnja je vrlo pozitivna i produktivna, dobro organizovana i dovodi do postizanja uspeha. U našoj saradnji s Digitizerom vidimo konkretni napredak, posebno u povećanju broja pratilaca na društvenim mrežama, kvalitetnim objavama i korisnim sugestijama za bolju vidljivost naše kompanije. Imamo slobodu da izrazimo svoje mišljenje i sugestije, a Digitizer tim to veoma poštuje i uzima u obzir. Otvoreni su za preporuke i zajedničkim snagama radimo na unapredjenju saradnje. Vrlo rado preporučujemo kompaniju Digitizer. Digitizer tim je divan, saradljiv i uvek odgovori na sve naše zahteve u što kraćem roku.

Marijana Kuzmanovic
Sineks Medical
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od, mislim, samog osnivanja firme Digitizer 2014. god. Divna, dugogodišnja saradnja u kojoj nam tim Digitizera uvek izlazi u susret da ispuni sve naše zahteve u rekordnom roku. Divne ideje i veoma ljubazni saradnici. Sarađujući s Digitizerom uspeli smo da naš sajt podignemo na viši nivo, na društvenim mrežama veči broj ljudi koji nas prati i veći broj klijenata u našim maloprodajnim objektima. Osećam slobodu da Digitizeru sugerišem svoje mišljenje oko saradnje i oni to uvažavaju. Digitizer je kompanija koju preporučujem svima koji žele ozbiljne saradnike. Predivan kreativan tim koji osluškuje vaše potrebe i želje i pretvori ih u stvarnost.

Mira Suhanski
Parfimerija Diva
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od 2021. godine i pokazali su kao tim da su jako odgovorni, pouzdani i stručni. Pružili su nam profesionalan odnos od starta saradnje sve do danas. Rezultati su konkretni i merljivi. Preporučujem!

Slobodan Stamenkovic
Info Point
Rating: 10

Egrokorr trade i Digitizer sarađuju malo više od 5 god. Naše iskustvo je u jednoj reči: ODLICNO! Konkretne rezultate koje vidimo su mnogo veca posećenost sajta, samim tim i puno novih klijenata. Odavno ih preporučujem i nastaviću!

Marija Perovic
Egrokorr Trade
Rating: 10

Sarađujemo sa kompanijom Digitizer od 2015. godine. Prepoznali smo da su dostupni, ljubazni, spremni za saradnju. Konkretno smo najzadovoljniji sa uslugom Google ads – povećan nam broj poziva direktno sa website-a. Saradnja je korektna i jako smo zadovoljni. Preporučila bih i već preporučujem Digitizer svim kompanijama kojima trebaju njihove usluge.

Bojana Kralj
Message Advertising
Rating: 10

Sa Digitizerom sarađujemo od 2018. godine, od našeg osnivanja. Smatram dosadašnju saradnju savršenom, sa izuzetnim rezultatima. Digitizer rado i uvek preporučujem svim kompanijama.

Igor Vidovic
AirSoft Polygon
Rating: 10

Digitizer i Bianconerri oduvek sarađuju. Fenomalna komunikacija i saradnja, a vidimo rezutlate kao što bolje nalaženje i bolji pregled naše web stranice. Vrlo rado preporučujem usluge Digitizera svima.

Sanja Topic
Bianconeri - Sanja Topic
Rating: 10

Sarađujemo odlično duže od godinu dana i rezultat je povećanje klijenata. Rado preporučujem Digitizer kompanijama.

Olivera Radivojevic
Olja Beauty
Rating: 10

ompanija: Iskra sarađuje sa kompanijom Digitizer oko 3 godine. Naše dosadašnje iskustvo je besprekorno, preko svih očekivanja!!! Rezultati su više nego vidljivi. Apsolutno se dogovaramo oko svega, to je jedini način da se postignu vrhunski rezultati. Naravno, uvek ih preporučujemo.

Miljan Rajovic
Ordinacija Iskra M
Rating: 10

Sarađujemo od 2018. godine i koristimo njihovo znanje i iskustvo i uspeli smo da povećamo i vidljivost na mrežama i online prodaju. Uglavnom me razumeju. Uvek su dobra preporuka.

Jelena Simonovic
Baby Plaza
Rating: 10

Sign Up Now.

Follow.

Chat.

Contact Form.

    ime i Prezime*
    Email*
    Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
    Broj mobilnog telefona
    Kompanija/Organizacija*
    Website
    Šta je potrebno Vašoj kompaniji/organizaciji?
    Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
    Koje rezultate želite da postignete?


      ime i Prezime*
      Email*
      Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
      Broj mobilnog telefona
      Kompanija/Organizacija*
      Website
      Kog datuma želite da zakažete sastanak?
      U koje vreme?


        ime i Prezime*
        Email*
        Da li želite da ostavite broj mobilnog telefona?*
        Broj mobilnog telefona
        Kompanija/Organizacija*
        Website
        Da li znate koje rezultate želite da postignete?*
        Koje rezultate želite da postignete?


        Mobile & Mail.

        Linkovi.