Fotografije su oduvek bile važan deo dizajna, bilo da se radi o veb sajtovima, vizualima…
Fotografija kao i dizajn se smatra primenjenom umetnošću koja predstavlja kreativnu i unikatnu viziju autora. Međutim i ako često dobra fotografija deluje kao rezultat trenutne inspiracije i „uhvaćenog“ pravog momenta važno je razumeti da je poznavanje teorije osnova koja često pravi razliku.
Pravila kompozicije fotografije
Jedna od suštinskih stvari iz teorije je poznavanje osnovnih pravila kompozicije fotografije. U ovom tekstu navešćemo koja su to pravila i kako ih primenjivati?
Šta je kompozicija?
Kompozicija fotografije kao i kod ostalih vizuelnih umetnosti predstavlja raspored elemenata u određenom prostoru, kadru ili na formatu.
Elementi fotografije mogu mogu biti:
- Oblici
- Forme
- Teksture
- Boje
- Prazan prostor
Dobro komponovani elementi, kreiraju vizuelnu hijerarhiju i kao takvi privlače pažnju posmatrača.
Postoje brojna pravila kompozicije i stiče se utisak da se stalno pojavljuju nova kao rezultat eksperimentisanja i iskustva ali mi smo izdvojili ona osnovna uz čije korišćenje možete znatno unaprediti kvalitet fotografija, pogotovu ukoliko niste profesionalac.
Pravilo trećine
Pravilo trećine je možda i najpoznatije pravilo i vrlo se lako primenjuje. Osnovno je da vaš kadar ili format podelite približno na tri jednaka dela po horizontalnoj i vertikalnoj osi tako da dobijete mrežu od 9 jednakih polja.
Elemente nakon toga treba prilagođavati tim poljima ili linijama i tačkama koje ih razdvajaju. Koliko je ovo pravilo primenjeno bilo da se radi o pejzažima, portretima ili drugim motivima govori i činjenica da su ekrani na mobilnim telefonima ili fotoaparatima često već vizuelno podeljeni linijama vodiljama (guidelines) kako bi olakšali primenu ovog pravila.
Zlatni presek
Termin zlatni presek, mnogima će biti poznatiji iz geometrije ili arhitekture ali svoju primenu ima i prilikom kreiranje kompozicije u umetnosti pa i fotografiji. Treba biti iskren i reći da ovo pravilo koriste u glavnom iskusniji fotografi i primenjuje se kada fotografija ima više detalja i nije baš moguće primeniti pravilo trećine
Umesto devet jednakih pravougaonika, okvir je podeljen na niz kvadrata koji formiraju zlatnu spiralu, poznatu i kao Fibonačijeva spirala, koja podseća na školjku.
Dubina
Kreiranje efekta treće dimenzije kroz planove fotografiju čine bogatijom i samim tim interesantnijom za korisnike. Fotografije kod kojih su jasno definisani planovi ujedno su i zahvalne su za dizajn i dodavanje grafičkih elemenata.
Efekat treće dimenzije se najlakše postiže tako što su objekti u prvom planu kristalno jasni i svetliji dok su udaljeniji objekti zamagljeni (blurovani) i tamniji.
Takođe, fotografije sa naglašenom perspektivom daju izraziti efekat treće dimenzije i dubine.
Linije vodilje
Dok posmatramo fotografiju naše oko nesvesno prati tok unutar nje. Tok koji je pre svega definisan linijama i objektima. Ono što je karakteristično za ovo pravilo kompozicije je da uz pomoć vodilja korisnike jasno navodimo kako da posmatraju fotografiju prema vizuelnoj hijararhiji.
Simetrija i asimetrija
Savršeno simetrične fotografije poput, na peimer, refleksije na površini vode, imaju posebnu vrstu estetike koja privlači pažnju korisnicima, odnosno posmatračima.
Međutim, pravila kao što je ovo prosto izaziva onu buntovnu stranu, da ga prekršite pa tako se i utemeljila asimetrija kao još jedno od pravila.
„Nauči pravila kao profesionalac, da bi mogao da ih prekršiš kao umetnik.“
Pablo Pikaso
Negativni prostor
Kada se jednom odlučite za subjekat koji fotografišete za estetiku ali i za funkcionalnost je važno da mu ostavite prostora „da diše“, taj prostor se naziva negativni prostor jer ne sadrži elemente važne za fotografiju.
Česta greška koja se pravi kod ovog pravila je ukoliko se ostavi preširoki negativni prostor tako da „proguta“ subjekat.
Ramovi
Prirodno okruženje oko subjekta koji fotografišete, na primer, prozor, vrataili čak šumski put uokviren granama i sl. može definisati kadar umesto vas tako što stvara prirodne margine. To se još naziva i kadar u kadru.
Ovakve fotografije takođe imaju dubinu i deluju umirujuće za ljudsko oko.
Ovo su samo neka od pravila kompozicije fotografije koja se najčešće koriste i smatraju se osnovama. Vremenom, sa sticanjem iskustva fotografi se sve manje pridržavaju ovih pravila i razvijaju svoj, prepoznatljiv stil.
Za fotografije koje se koriste u komercijalne svrhe mnogo je važnije da subjekat bude kristalno jasan i, da se slobodno izrazimo, sadržaj je mnogo važnija od estetike. Takve fotografije je lakše obrađivati i kadrirati prema potrebama projekta.
Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.
Made by Sava Spasić – Senior Graphic Designer @Digitizer