skip to Main Content

Koji su vaši najveći strahovi? Ponekad je prosto čoveku neprijatno da prizna neke svoje strahove koji su prilično iracionionalni i neutemeljeni. Zato ne insistiramo na odgovoru. Ipak razmislite za sebe kako strah utiče na vaše ponašanje i kakve reakcije određeni strahovi izazivaju? Strah je prirodna, moćna i bazična ljudska emocija. Uključuje univerzalni biohemijski kao i jak individualni emocionalni odgovor. On prisiljava na akciju, tako da ne čudi da se strah koristi u marketingu. Strah u marketingu može biti motivator da preduzmete akciju, ali takođe može da izazove kontra efekat ako se ne koristi pravilno. To bi moglo da pozicionira vaš brend u nepovoljnom svetlu.

Skoro svaka kupovina koju obavimo zasnovana je ne samo na potrebi, već i na emocijama. Psihologija zadovoljstva i bola može objasniti mnogo našeg ponašanja pri kupovini. Strah je jedna od marketinških taktika koju ćete često videti da se koristi u oglasnim kampanjama. Ali da li strah zaista funkcioniše ili samo plaši ljude?

devojka sa uplašenim izrazom lica

Marketing zasnovan na strahu

Marketing zasnovan na strahu može se definisati kao korišćenje strahova potrošača da ih motiviše da kupe proizvod ili preduzmu određenu akciju. Oglašavanje je odavno shvatilo da emocije prodaju. Poruke koje mogu pogoditi određeno emocionalno dugme mnogo lakše će pokretati željenu radnju od poruke koja je neutralna. Ljudi žele iskustva koja donose zadovoljstvo ili nagradu. Žele da izbegnu iskustva koja donose bol. To je koncept zasnovan na psihološkim istraživanjima.

 

  • Strah od propuštanja
  • strah od gubitka nečega
  • strah od potencijalne buduće pretnje

Najčešće se koriste u reklamnim porukama zasnovanim na strahu. Morate koristiti strah na način koji daje rezultate bez ugrožavanja vašeg integriteta. Morate zaista da poznajete svoju publiku, njihovu situaciju i sa čime se suočavaju u životu. Ovo znači da ako problemom ne privučete pažnju čitaoca, nije važno koliko pogodnosti ćete nuditi, vaš oglas će biti ignorisan.

 

U strahu su velike oči

Kupujemo emocijama, a opravdavamo logikom. Učinite pretnju izvesnom i živopisnom. U osnovi, ubedljiva poruka se oslanja na prisustvo tri elementa:

 

  • pretnja mora biti umerena do visoka
  • čitalac mora da oseti da je lično u opasnosti
  • čitalac treba da veruje da je preventivna akcija jednostavna

 

A vi nudite rešenje

Nakon što istaknete pretnju i pokažete čitaocu da su u opasnosti, vaša ponuda je poslednji deo slagalice. Vaš potencijalni klijent mora da veruje da sa vašim proizvodom ili uslugom može sprečiti pretnju. Jedan od načina da to uradite je da pozicionirate svoju ponudu kao veoma različitu od:

 

  • onoga što rade danas što ih dovodi u opasnost i 
  • proizvoda koje su isprobali u prošlosti
fear-based-marketing-offer-help

Suština je da ponudite nešto što se razlikuje i što nudi rešenje i umanjuje strah. Ponudite ciljanoj publici razlog zašto i šta mogu da urade kako bi eliminisali strah. Vrsta taktike „zastrašivanja“ na koju se fokusiramo je ona koja uzrokuju da neko misli da im je potreban proizvod ili usluga koju prodajete, jer će se u suprotnom dogoditi nešto loše.

 

Šta je sa etikom?

Pitanje koje vrlo često ide uz diskusiju o upotrebi marketinga zasnovanog na strahu je pitanje o etici. Jedna od briga je da korišćenje ovih taktika zasnovanih na strahu, u kojima su rizik ili opasni ishodi preuveličani, može dovesti do toga da publika poveruje da su u većoj opasnosti nego što zaista jesu.

Iako su efekti marketinga zasnovanog na strahu na mentalno zdrave osobe privremeni i minimalni, ove poruke mogu imati ozbiljniji, trajniji uticaj na pojedince koji se bore sa problemima mentalnog zdravlja, kao što je npr. anksiozni poremećaj.

Nije lako doneti odluku u vezi sa tim da li je upotreba marketinga zasnovanog na strahu etička ili ne. Neki tvrde da intenzivne emocije kao što je strah ne treba koristiti za korporativnu dobit. Sa druge strane može se reći za one koji koriste „sreću“ da ubede publiku da deluju rade istu stvar kao oni koji koriste strah, samo na drugom kraju spektra.

ruka koja je penkalom ispisala business ethics

Oglašivači treba da imaju na umu da moraju biti objektivni kada šalju poruke upozorenja o potencijalnim pretnjama. U određenoj meri, marketing zasnovan na strahu ne bi trebalo da bude izmišljotina ili namerno iskrivljavanje informacija da bi se ostvario profit od straha i zbunjenosti drugih.

Kako god bilo, ukoliko se odlučite za taktiku upotrebe marketinga zasnovanog na strahu pažljivo pristupite celoj stvari i budite obazrivi da ne preterate i da vam se cela ideja ne vrati kao bumerang.

 

Za još vesti i interesantnih priča iz digitalnog marketinga posetite našu blog stranu ili zapratite naš Instagram profil.

Made by Nebojša Radovanović – SEO Expert @Digitizer